Artikelen

KLM-coo René de Groot: ‘Onze complexe setting bemoeilijkt innovatie’

KLM-coo René de Groot vliegt regelmatig op de Airbus A330 en blijft zo van binnenuit betrokken bij processen. Een coo met vleugels dus – maar óók met frustratie vanwege de afhankelijkheid van een luchthaven die in logistiek opzicht niet voldoet. ‘Op een home carrier als KLM heeft dat grote impact.’
 

De veranderende rol van de coo

De rol van de coo wordt steeds strategischer. Digitalisering, disruptie en voortdurende verandering zijn aan de orde van de dag. De coo’s aan de rondetafel over de coo van de toekomst en de toekomst van de coo.

Coo Judith Koole van Stedin zet de klant centraal

Wendbaar opereren is noodzaak voor Stedin. Coo Judith Koole verankert dat binnen de processen, maar houdt zich óók bezig met klant en markt. ‘Bij het verbeteren van interne processen maken wij de klant leidend.’

'Ik zoek de verzakelijking'

Binnen een ‘best wel emotioneel bedrijf’ probeert NS coo Marjan Rintel balans te brengen tussen die emotie en de feiten. Ze gelooft in resultaatgericht werken en stuurt daarop. ‘Running and changing the business is een uitdaging. We proberen stap voor stap verbeteringen door te voeren.’