Ad Scheepbouwer over toen en nu

Datum: 16-10-2007

Ad Scheepbouwer over toen en nu

Toen: CEO TPGNu: CEO KPN"De naam Koninklijke PTT Post zal ik niet laten vallen, die vertegenwoordigt een enorme waarde. Als we worden overgenomen ruil ik TPG zo in, maar aan PTT Post houden we vast." (Management Scope, december '99)

Inmiddels bestaat PTT Post niet meer en zelfs de oude vertrouwde rode brievenbussen zijn omgetoverd in TNT-oranje. Is er de afgelopen jaren zoveel veranderd of heeft die omslag meer met persoonlijke visies te maken?

"In de tijd dat ik er zat heb ik woord gehouden en de naam niet veranderd. Maar de postactiviteiten van toen zijn nu zoveel internationaler. En om dan te kiezen voor Royal PTT of iets dergelijks was ook niet verstandig geweest, want in het buitenland heeft PTT vaak een negatieve bijklank. PTT's zijn niet overal even goed georganiseerd. Begrijpelijk dat er voor TNT is gekozen. De kleur van de brievenbussen, daar heb ik nooit over nagedacht. Maar het is goed dat de huisstijl overal is doorgevoerd. Zoiets moet je niet halfzacht doen. Alleen jammer dat het zo'n lang traject is geweest van PTT Post via TPG Post naar TNT Post. Maar daar hebben ze ongetwijfeld een goede reden voor gehad. De internationalisatie is hard gegaan en we zijn anders tegen naamsverandering gaan aankijken de afgelopen jaren. Als je de naam verandert zonder de waarden van het bedrijf aan te tasten, heeft dat geen negatieve invloed op de lokale klanten. De transformaties van Libertel naar Vodafone en Ben naar T-Mobile zijn ook goed gegaan. Als je concurrent je overneemt en er zomaar een nieuw label overheen plant, is dat een heel ander verhaal."


Meer over Ad Scheepbouwer in zijn Management Scope CEO dossier.

Ad Scheepbouwer

  • Geen recente functie bekend bij de redactie