Bestuurders zijn grootverbruikers van media

Datum: 04-10-2012

Bestuurders zijn grootverbruikers van media

Management Scope onderzocht in samenwerking met de UvA het mediagebruik van topbestuurders. Bestuursleden lezen nog veel papier, maar de tablet rukt op. Het FD is veruit de best gelezen ochtendkrant.

Zestig procent van de topbestuurders raapt 's morgens nog een papieren krant van de mat. Zo blijkt uit ons onderzoek onder 96 ceo's, leden van raden van bestuur en commissarissen naar hun mediagebruik. Toch rukt ook de elektronische variant op: bijna een kwart leest de krant inmiddels via smartphone of tablet. Nog eens zeventien procent wisselt papier en digitaal af.


Online in de ochtend
Internet speelt 's morgens een ondergeschikte rol, slechts een minderheid begeeft zich direct online op zoek naar het laatste nieuws. Alleen de echte newsjunks checken nu.nl op de tablet. Ook het statische Teletekst blijkt nog een vaste schare fans te hebben.


Naar het werk
Een derde van de bestuurders heeft een chauffeur en nog eens dertien procent wisselt zelf rijden en de chauffeur af. Onderweg consumeren zij volop media: ze lezen de krant, checken nu.nl of hun mail terwijl ze naar Radio 1 (54%) of BNR (29%) luisteren.


Op kantoor
Op het werk checken de meeste topmannen (17% van de respondenten is vrouw) zo min mogelijk media. Een enkeling checkt twitter bij de koffie.


 


 

Sociale media
Op het gebied van sociale media lijkt er in corporate Nederland een waterscheiding: uitgesproken voorstanders en heavy users van sociale media als LinkedIn, Facebook en Twitter versus uitgesproken tegenstanders. Die waterscheiding lijkt zich niets aan te trekken van leeftijd of de uitgeoefende functie.


Heavy user Cees de Boer
Tijdens de presentatie van de onderzoeksresultaten op 3 oktober in het Cobramuseum, vertelde Cees de Boer, CFO bij Deloitte, over zijn mediagebruik. Twitter ziet hij als zakelijk zeer nuttig voor bestuurders, mits doordacht gebruikt. Hij is zelf een grootgebruiker. De Boer: 'Het is een zeer efficiënte manier om informatie tot me te nemen. Bovendien heb ik interessante business leads gekregen via Twitter en LinkedIn. Mijn tweets zijn altijd gerelateerd aan mijn profiel en het is mijn ambitie om een community van CFO's op te bouwen, maar dat is niet eenvoudig.' Een belangrijke tip voor twitterende bestuurders: focus op je vak en reageer nooit impulsief.



Lees verder
> Onderzoek mediagebruik 2007