Hagemeyer kan verzet beter staken

Auteur: Hans Crooijmans | 25-10-2007

Hagemeyer kan verzet beter staken

'Maak het kort. Maak het kort', sprak Johan van Oldenbarnevelt op het schavot tegen zijn beul. De landsadvocaat wist al in 1619: een snelle executie doet minder pijn. Die boodschap zou de top van Hagemeyer in de oren moeten knopen, nu deze onderneming dreigt te worden overgenomen - en opgesplitst - door het het Franse Rexel.

Maar anders dan bijvoorbeeld ABN AMRO of Numico is Hagemeyer vooralsnog van plan zich te verdedigen tegen een overname. Bestuur en commissarissen kunnen zich die moeite beter besparen. Want dat het Hagemeyer uiteindelijk lukt om zelfstandig te blijven is zeer onwaarschijnlijk. En de schade zal nauwelijk te overzien zijn.

Zie hoe het Stork vergaat. Al twee jaar moet de top van dat bedrijf zich bezighouden met het pacificeren van opstandige beleggers, fusiegesprekken met diverse bieders, bijzondere aandeelhoudersvergaderingen, uiteenzettingen met vakbondskopstukken en zelfs rechtszaken. Dat gedoe is met veel dure en tijdrovende juristerij omgeven, uiteraard. Geen wonder dat ze bij Stork, waar ‘tijdelijk' een drietal nieuwe commissarissen zijn opwachting maakte, geen tijd meer hebben voor wat in managersjargon heet ‘operationele zaken'. ‘Het op een goede manier verwerken van orders en risicobeheer zijn er deels bij ingeschoten', zei hoogste baas Sjoerd Vollebregt in een toelichting op de zwakke resultaten over het derde kwartaal.

Het kan natuurlijk zijn dat Vollebregt overdrijft. Volgens een van de toekomstscenario's van het bedrijf gaat hij straks zelf een belang nemen in Stork. Een negatief verhaal drukt de prijs die hij daarvoor betaalt. Des te groter het latere winstpotentieel.

Echter, het ligt meer voor de hand dat Stork inderdaad slecht draait. Vanwege de vele besognes van de raad van bestuur. Maar ook omdat zo'n lange periode van onzekerheid fnuikend is voor de motivatie en gemoedstoestand van de rest van management en (staf)medewerkers. Neem ze het eens kwalijk! Zeker in de huidige krappe arbeidsmarkt is het niet meer dan logisch dat menigeen zich op een andere werkgever orienteert. Er is bij het bedrijf nota bene al gestaakt. Klanten krabben zich nog eens achter de oren als ze een order voor een machine plaatsen of een contract voor technische diensten gaan aanbesteden. Hebben ze straks nog met hetzelfde bedrijf en relaties te maken?

Een onderneming die, gewild of ongewild, in de etalage staat wordt op de beurs meestal flink duurder. Maar in werkelijkheid verliest ze vaak waarde - zeker als de fusie- en integratieprocessen zich lang voortslepen.
Royal Bank of Scotland, Banco Santander en Fortis komen daar nu ook achter. Niet voor niets wordt bij hun aankoop, ABN AMRO, veel moeite gedaan om rainmakers bij de effectenafdelingen binnen te houden met gegarandeerde bonussen. Niet voorkomen kon worden dat inmiddels miljarden euro's spaargeld dat bij de bank was gestald, op de vlucht is geslagen.
'De Raad van Bestuur en de Raad van Commissarissen herhalen hun sterke vertrouwen in de strategie van de onderneming en haar toekomst en zijn ervan overtuigd dat de voortgaande verbetering van Hagemeyers resultaten een aanzienlijk hogere waarde kan realiseren dan het bod van Rexel.' Aldus Hagemeyer deze week in een persverklaring. Klinkt alsof het bedrijf nog een lange lijdensweg heeft te gaan.

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

Meer opinie