ABN AMRO en Fortis zitten in zelfde schuitje

Auteur: Hans Crooijmans | 09-02-2007

ABN AMRO en Fortis zitten in zelfde schuitje

Je kunt volgens mijn collega beter niet op het oordeel van analisten afgaan, maar toch spreekt een suggestie van de Britse investeringsbank Keefe, Bruyette & Woods aan: ABN AMRO en Fortis zijn prima fusiepartners.

Het is niet de eerste en het zal zeker ook niet de laatste keer zijn dat Fortis en ABN AMRO met elkaar in verband worden gebracht. Al sinds hun strijd om de Generale Bank in 1998 - beslecht in het voordel van Fortis- is van tijd tot tijd over een fusie tussen beide financiële concerns gespeculeerd. Maar tot op heden gingen beide liever hun eigen weg. Waarom zouden ze nu wel ineens hun activiteiten willen integreren?

De belangrijkste reden is tegelijk de meest banale: omdat er voor zowel ABN AMRO als Fortis op den duur nou eenmaal weinig anders opzit. In de huidige zakenwereld domineert de visie dat omzet, balanstotaal, winst en vooral, de beurskoers sterk moeten groeien. Zoniet dan word je prooi van een concurrent of van private equitybedrijven. Waarna je in stukken wordt gehakt en gemarginaliseerd. Vooral ABN AMRO deed de afgelopen zes jaar amechtige pogingen om bij beleggers in het gevlei te komen. Onder meer met grootscheepse kostenreducties, aandeleninkoopprogramma's uitverkoop van bedrijfsonderdelen, verwijdering van beschermingswallen en een gedurfde Italiaanse overname. Maar het resultaat van Rijkman Groeninks inspanningen valt niet mee. Het doel om tot de top-vijf te behoren in een peer group van 19 banken, is nooit gehaald. Het aandeel ABN AMRO blijft door beleggers matig gewaardeerd. De koerswinstverhouding is amper 10, terwijl diverse concurrenten 13 of hoger noteren. Om dat gat van dik 25 procent te overbruggen, zou het aandeel ABN AMRO - nu zo'n 25 euro waard - ruim 31 euro moeten noteren. Gelet op de voorzichtige prognose die Groenink gisteren afgaf voor 2007 (een winst per aandeel van minstens 2,30 euro), zien weinig beleggers dat gauw gebeuren. Fortis wordt met een k/w van zo'n 12 wat hoger gewaardeerd, maar heeft een andere handicap. Te weten: Fortis staat weliswaar sterk in de Benelux, maar telt voor de rest internationaal nauwelijks mee. Vervelend, want de thuismarkt is verzadigd. De groei die het bedrijf sinds kort nastreeft in Oost-Europa, is in verhouding tot het geheel van weinig betekenis. De top van Fortis is zich bewust van het probleem en zoekt al enige tijd een fusiepartner. Met als uitgangspunt dat de Belgen - want die zijn binnen het conglomeraat zwaar dominant - hun zelfstandigheid niet willen inleveren. Aangezien ABN AMRO er stiekem datzelfde uitgangspunt op nahoudt en beide bedrijven elkaar qua beurswaarde (Fortis: 42 miljard, ABN AMRO: 47 miljard euro) niet veel ontlopen, kan er op papier een fusie worden gesmeed die de combinatie direct naar de Europese top zou tillen. Aan de slag dan maar? Tja, er liggen aan beide kanten vele obstakels. ABN AMRO zal bijvoorbeeld moeten bekeren tot het geloof dat bankieren en verzekeren goed samengaan. En Fortis moet ervan overtuigd raken dat het beter is met een Nederlandse dan met een Franse partij samen te gaan. Om maar te zwijgen van de praktische gevolgen van zo'n megafusie: tijd- en geldverslindende reorganisaties, gesteggel over de bezetting van de hoogste posities, wellicht een nieuwe naam. Niettemin, beide bedrijven zullen onvermijdelijk voor dezelfde keuze komen te staan

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

White collars working blue

Van knelpunt in uw operationeel proces naar meetbaar en blijvend resultaat? Kijk hoe First Consulting dit samen met uw medewerkers aanpakt. >> Bekijk filmpje

Meer opinie