Leert 'storytelling Shell' van Al Gore-kletsmajoor?

Auteur: Jeroen Smit | 01-03-2007

Leert 'storytelling Shell' van Al Gore-kletsmajoor?

Shell wil natuurlijk onze harten veroveren als verantwoordelijke energieleverancier. Vandaag start het concern met een internationale campagne waarin de nieuwste trend in reclameland wordt ingezet; 'story-telling.' Hopelijk leren ze van een belangrijke fout van die andere succesvolle storyteller Al Gore; die met zijn 'documentaire-college' over de opwarming van de aarde deze week zelfs een Oscar won.

De Deense futuroloog Rolf Jensen, schrijver van het boek 'De droommaatschappij' voorspelde het jaren geleden al: niet het product verkoopt maar het verhaal erachter. Want de meeste producten zijn qua kwaliteit en prijs uitwisselbaar geworden. Benzine bij Shell, BP of Texaco is lood om oud ijzer.

Jensen voorspelde verder: Bedrijven die echt contact willen maken met hun klanten moeten op zoek gaan naar de oude verhalen. De verhalen van de oprichters van het bedrijf. Ze moeten contact maken met hun ziel. Waar komen ze vandaan, waarom zijn ze er. Volgens hem stuitten bedrijven dan op inspirerende verhalen. Inspirerende want authentieke verhalen. Verhalen waar hun klanten zich graag mee identificeren. Graag geeft hij bedrijven als Apple, Nike en Harley Davidson als voorbeeld. Tijdens een seminar enkele maanden geleden op de Rotterdamse Euromast vertelde Jensen over zijn facinatie voor het succes van een blikje Noorse sardientjes. Door in een bijgevoegd tekstje uit te leggen hoe ze gevangen waren, door wie (incl. naam van de kapitein), etcetera, spoten de verkopen van die veel te dure sardientjes omhoog. Sardientjes! Het kan nog mooier. Op amazon.com staan meer dan 500 potjes/zakjes zout. Talloze merken met talloze verschillende verhalen, allemaal over exact hetzelfde product: altijd weer gewoon natriumchloride. Het zijn bewijzen dat het vertellen van verhalen werkt. Het werkt omdat mensen helemaal geen rationele wezens zijn. We willen meegesleept worden, verliefd worden, ergens van houden. Shell gaat nu ook op zoek naar die echte verhalen en laat echte Shellmedewerkers vertellen hoe ze vooral in oplossingen denken, oplossingen voor het energievraagstuk. Ze laten de worsteling zien, de spagaat waarin het concern zit. Het zal voor alle verbranders van energie, zeker na de boodschap van Al Gore (over effectieve storytelling gesproken) over de dramatische opwarming van de aarde, een herkenbare worsteling zijn. Er is echter één gouden wet in de wereld van storytelling die nooit mag worden overtreden. Het verhaal moet verifieerbaar kloppen. Een lobbygroep uit Tennessee wist de hand te leggen op de energierekening van Al Gore en maakte bekend dat hij zo'n twintig keer zoveel energie verbruikt als de gemiddelde Amerikaan. Tsja

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

Meer opinie