Appie Happie (119) verslaat Ahold (33)

Auteur: Jeroen Smit | 10-04-2006

 Appie Happie (119) verslaat Ahold (33)
De afstand tussen Ahold en Albert Heijn groeit met de dag. Dat is afgelopen week duidelijk geworden tijdens de presentatie van de cijfers. De klanten hebben Appie-Happie weer in hun harten gesloten: het marktaandeel groeit. Analisten en een ex-bestuurder gaan er inmiddels van uit dat het slecht presterende Ahold binnenkort uit elkaar zal vallen. Oplettende managers krijgen hier antwoord op de vraag: wie is belangrijker: de klant of de aandeelhouder?

De klant, vindt Albert Heijn, al heel lang. Het mooiste voorbeeld daarvan is de wijze waarop AH omging met de economische crisis van 1981. Met als motto: u de broekriem aanhalen, wij de broekriem aanhalen, besloten de gebroeders Heijn de prijzen toen fors te verlagen en met minder marge genoegen te nemen. 'De Kruidenier die op de kleintjes let' was geboren. Het gevolg: veel meer omzet én meer winst.

De laatste jaren onder Cees van der Hoeven verloor het dure Albert Heijn snel marktaandeel, het moest en zou ieder jaar 15 procent meer winst maken. Dat had Ahold immers aan de beleggers beloofd en die belofte was heilig. Pas nadat Anders Moberg struikelde over zijn gigantische salaris, er met een kopersstaking werd gedreigd en hij Albert Heijn daarop de ruimte gaf om de prijzen te verlagen, ging het weer de goede kant op. Moberg gaat zijn doelen voor Ahold niet halen. En dat is logisch: er zit geen leven meer in de holding. Ik schreef het al eerder: Ahold (en Parmalat en Enron) zijn synoniemen geworden voor fraude, alleen om die reden al zijn ze niet te redden. De droom is kapot en een nieuwe droom kan nooit onder het merk Ahold worden verkocht. Erger nog, afgelopen week moest Ahold zelfs een winstwaarschuwing afgeven. Één schrale troost: analisten rekenen vrijwel allemaal met een koers van 10 euro als hen wordt gevraagd wat het bedrijf waard is, als het in stukken wordt verkocht. Moberg mag daar dan best een beetje trots op zijn: het aandeel Ahold stond namelijk op 10 euro voordat het concern op 24 februari 2003 in elkaar stortte (en naar de 3 euro afdaalde). De les is simpel: ondernemingen die zich primair op hun klanten richten doen het uiteindelijk beter dan bedrijven die zich op hun aandeelhouders richten. Klanten weten wat trouw is, aandeelhouders kennen dat begrip nauwelijks. Daarom doen onze kleinkinderen hun boodschappen bij het inmiddels 119 jaar oude Appie-Happie en verdwijnt het 33 jaar oude Ahold over een paar jaar uit ons geheugen

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

White collars working blue

Van knelpunt in uw operationeel proces naar meetbaar en blijvend resultaat? Kijk hoe First Consulting dit samen met uw medewerkers aanpakt. >> Bekijk filmpje

Meer opinie