Banken moeten niet klagen

Auteur: Gastauteurs | 22-08-2006

Banken moeten niet klagen
Gastauteur Wim Crezee: Met de regelmaat van de klok klagen banken over de kosten van het betalingsverkeer. Terecht? Mwah... Banken verdienen scheppen met geld doordat u en ik een beetje slordig omspringen met het saldo op onze betaalrekening.

De klacht van banken heeft veel weg van krokodillentranen. Want krokodillen plegen een traantje te laten als ze hun buit verschalken. Nu, bij banken is die buit aanzienlijk. De kosten van het betalingsverkeer mogen dan hoog zijn (nou ja, dat valt ook wel mee sinds de meeste Nederlanders via de pc hun bankzaken zelf regelen), de opbrengsten zijn minstens zo hoog. Ga maar na: klanten hebben gemiddeld genomen een aardig bedrag op hun betaalrekening staan, waar de banken nul procent rente over vergoeden. Al die bedragen bij elkaar lenen ze vervolgens voor een pittig percentage weer uit. Bij de hoogte van het saldo dat de klant op zijn rekening aanhoudt, doet zich overigens een interessant fenomeen voor. Het blijkt dat klanten sinds de invoering van de Euro hetzelfde bedrag in cijfers op hun betaalrekening laten staan. In één klap kregen de banken dus 2,2 keer zo veel 'gratis' geld in de schoot geworpen. Kan een software-bouwer niet een programmaatje maken dat ervoor zorgt dat ik pakweg nooit meer dan 500 euro op mijn rekening heb staan en dat de rest automatisch wordt doorgesluisd naar mijn internetspaarrekening? Tot een jaar geleden was ik werknemer bij de Postbank. Dat bedrijf maakt zo'n 600 miljoen euro per jaar winst. Dat is ruim een ton per werknemer. Een heel knappe prestatie waar veel bedrijven jaloers op zullen zijn. Overigens zult u de winstcijfers van de Postbank niet snel in de krant lezen. Het bedrijf is doodsbenauwd om het imago te verliezen van een bank 'waar niets aan de strijkstok blijft hangen.'

U hoort mij niet klagen over de Postbank - ik heb er als werknemer een paar jaar uitstekend verdiend. Maar het geklaag van de banken lijkt me in het geheel niet op z'n plaats. Wim Creze

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

White collars working blue

Van knelpunt in uw operationeel proces naar meetbaar en blijvend resultaat? Kijk hoe First Consulting dit samen met uw medewerkers aanpakt. >> Bekijk filmpje

Meer opinie