De basis voor succes

Auteur: Erik Robertson | 13-07-2009

De basis voor succes

Al sinds de oprichting van mijn bedrijf eind jaren 90 pleit ik voor meer menselijke (en per definitie vrouwelijke) waarden in onderwijs en bedrijfsleven. Omdat wij als maatschappij vleugellam zijn geworden. Mannen, en met hen helaas veel "manwijven" domineren de wereld met kortzichtig, agressief en hebberig gedrag.

Nu, meer dan tien jaar later heb ik (en velen met mij) op de meest gruwelijke wijze gelijk gekregen.

Helaas....en ...gelukkig....

Helaas want de kredietcrisis en de wereldwijde vernietiging van hele ecosystemen en duizenden dier- en plantensoorten, brengen ons leefklimaat in steeds groter gevaar. Dit is geen kwestie van pessimisme, maar een feitelijke observatie die makkelijk te toetsen is.

Gelukkig omdat er veel kansen liggen om zaken ten goede te veranderen. Steeds meer mensen ontwaken en hebben in de gaten dat leven geen kwestie is van zoveel mogelijk airmiles sparen en het ideale interieur. Bovendien heb je aan dat alles heel weinig wanneer je geen drinkwater meer hebt.

Een paar weken geleden verscheen het volgende artikel:Het machogedrag van veel mannen, is een van de belangrijkste oorzaken van de kredietcrisis van Esther-Mirjam Sent, hoogleraar Economische Theorie en Economisch Beleid aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

Oorsprong economische malaise
Overdreven optimisme, extreem risico nemen, hebzucht en een gebrek aan vertrouwen. Het zijn volgens Sent de karaktertrekken die aan de oorsprong van de economische malaise liggen. En laten deze eigenschappen nu net vooral bij mannen voorkomen. "Daar is allerlei onderzoek naar gedaan, en dat blijkt telkens weer." Sent stelde de stelling zelf ook op de proef. "Ik deed een klein experimentje, door de resultaten van 120 kandidaten die meededen aan het programma 'Deal or no Deal' te vergelijken. Daaruit bleek dat mannen veel vaker teveel risico nemen en daarbij onderuit gaan. Vrouwen namen dan ook gemiddeld twee keer zoveel geld mee naar huis.

Het is een klein voorbeeldje, maar kenmerkend voor de verschillen tussen het gedrag van mannen en vrouwen." In deze kredietcrisis, die volgens Sent veroorzaakt is door mannelijk gedrag, hebben we juist vrouwelijke invloed nodig. Voorkomen kunnen we het niet meer, maar de schade kan wel beperkt worden.

Menselijke waarden
Ik ben blij met bovengenoemd onderzoek, maar het gaat om veel meer dan alleen dit. Het door Sent genoemde "machogedrag" gaat ten koste van alle zachte medemenselijke (traditionele en ook door haar ten onrechte omschreven als vrouwelijke) waarden. Het zijn namelijk waarden die ik in mijn werk Menselijke Waarden noem. Enerzijds heb je als bedrijf noodgedwongen te maken met financiële waarden, die realiteit bepaalt immers je bestaan. Anderzijds kun je al het andere onderbrengen in de noemer menselijke waarden.

Optimale mix menselijke en financiële waarden
De literatuur bulkt van de studies over succes stories van bedrijven die de optimale mix hebben gevonden van menselijke waarden en financiële waarden. Keer op keer blijkt namelijk, ook in mijn eigen werk, dat het negeren van de menselijke waarden op twee fronten een cruciale fout is. Vanuit zakelijk oogpunt allereerst vanwege het torenhoge kostenplaatje. Ik laat het aan de fantasie en kennis van de lezer over zich hier iets bij te bedenken. Vanuit menselijk oogpunt vanwege de enorme hoeveelheid leed die ontstaat ten gevolge van blind sturen op geld, ten koste van menselijk welzijn, natuur/milieu, ethiek, waarden, gezondheid en zo voorts.

Gelukkig, zelfs tijdens deze recessie (die voor velen juist enorm veel kansen biedt) zie ik allerlei bedrijven die juist nu bereid zijn om expliciet aandacht te besteden aan Menselijke Waarden, omdat zij weten of vermoeden dat dit hun groei en succes ten goede gaat komen.

Enige kans op overleven
Verder lijkt het mij vrij simpel: als je toch weet dat er een heel grote kans is dat je kopje onder gaat; dan is je enige kans op overleven: iets radicaal anders doen, en/of expliciet aandacht te gaan besteden aan de menselijke factor; beiden verhogen de kans op het verhogen van je competitiepositie, en mogelijkerwijs je kansen op overleven. En daar word ik weer vrolijk van.


Lees ook:
> ING steeds minder populair onder topvrouwen
> Vrouwen in opmars
> Dossier diversiteit
> Dienend leiderschap noodzakelijk om te overleven
> Succesvol investeren tijdens de crisis

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

Opinie-artikelen

In dit dossier

Meer opinie