CNBC: De cheerleaders van Wall Street

Auteur: Willem Middelkoop | 19-07-2006

CNBC: De cheerleaders van Wall Street
Een paar jaar geleden vroegen de Euronext voorlichters tijdens de maandelijkse beursborrel eens aan een collega waarom 'Willem het spel niet meespeelt'. Ja, ook van financiële journalisten wordt verwacht dat ze een beetje meewerken aan het grote mondiale beleggerspel.

Het uiteindelijke doel is om zoveel mogelijk geld van het grote publiek naar de bedrijven die deze aandelen aan beleggers verkopen te laten stromen. En dat spel meespelen is tot kunst verheven bij CNBC, Amerika's meest bekende financiële TV-station. CNBC blijkt niet eigendom van een mediabedrijf maar gek genoeg van General Electric (GE). Nou en, zult u zeggen wat maakt dat nou uit. Vrijwel alle media in de VS zijn in handen van een paar heel grote bedrijven. En daar zit nou net het probleem.

'Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt'. Dat is in de Amerikaanse media duidelijk te merken. Vooral bij CNBC. En het spel wordt zeer subtiel gespeeld. Er wordt niet keihard gelogen, de feiten worden niet echt verdraaid, maar de journalisten die er werken voelen allemaal op hun klompen aan dat het niet goed voor je carrière is als je je te kritisch opstelt. Dat merk je aan alles, de onderwerpkeus, de keus voor de gasten maar vooral de toon waarop alles wordt gebracht. Hier is duidelijk het perfectioneerde verkoopsysteem van Wall Street aan de macht. Een systeem dat vereist dat iedereen zijn of haar rol meespeelt. Bij RTL Z staat CNBC, dat op veel kabelnetten alleen in de ochtend te ontvangen is omdat het TV kanaal met National Geographic moet worden gedeeld, natuurlijk de hele dag op de achtergrond aan. Na jaren kijken en luisteren mijn persoonlijke lijst met meest opvallende CNBC karakteristieken;

  • 1- Net als bij alle anderen Amerikaanse TV stations, is het heilige motto'Weest Optimistisch'. Het maakt niet uit hoe slecht het nieuws is dat bekend wordt gemaakt, alles wordt gebracht met een positief sausje. Zijn de genoemde economische cijfers goed dan wordt dat zo nadrukkelijk gebracht dat het zelfs voor de meest optimistische belegger verdacht begint te worden. De meest dramatische cijfers blijken elke keer na de standaardvraag,'Why is this positive voor Wallstreet?' inderdaad altijd weer positief opgevat te kunnen worden.
  • 2- Alle presentatoren moeten altijd proberen te blijven lachen, te allen tijde. Dat levert inderdaad lachwekkende TV op. Ben zo benieuwd hoe ze dat leren. Zou graag, als iemand die moeilijk en op commando al helemaal niet kan lachen, deze techniek eens goed onder de knie krijgen.
  • 3- De beursgasten die elke ochtend als openingshandeling op de gong mogen slaan, moeten ook nog bijna een minuut in hun handen blijven klappen. De sluipende beurscrash tussen 2000 en 2003 werd hierdoor elke dag lachend en klappend ontvangen. Te bizar voor woorden.
  • 4- Elke dag komen er tientallen gasten en experts voorbij. En let er maar eens op, vrijwel allemaal afkomstig van de grote Wall Street instituten. De onafhankelijk denkers, kritische geesten die vaak leven van de betaalde nieuwsbrieven die ze voor beleggers schrijven, en meestal veel interessanter zijn kom je zelden tegen. Ook zij spelen het spel meestal niet voldoende mee.

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

White collars working blue

Van knelpunt in uw operationeel proces naar meetbaar en blijvend resultaat? Kijk hoe First Consulting dit samen met uw medewerkers aanpakt. >> Bekijk filmpje

Meer opinie