Nieuwe businessmodellen

Auteur: Quinty Danko | 05-11-2014

Nieuwe businessmodellen

Uit onverwachte hoek komen tegenwoordig nieuwe concurrenten de markt binnen. Zo hebben WhatsApp en Skype de traditionele verdienmodellen fundamenteel veranderd in de telecomwereld, vertelt BT-ceo Benelux Joris van Oers. ‘Daar word je weer wijzer van, het zet de boel op scherp.’

Datzelfde overkomt talloze bedrijven. Vervolgens valt een groot deel van de traditionele omzet weg. Voor veel bedrijven hét moment om hun strategie onder de loep te nemen.

Voor Sandd was de extreem snelle daling van de markt van geadresseerde post reden om de ondernemingsstrategie ingrijpend te herformuleren. In Management Scope 07 2014 is te lezen dat het bedrijf er aanvankelijk vanuit ging dat die markt met zo’n vijf procent zou krimpen. Nu blijkt dat meer richting tien procent per jaar te gaan.


Ook uitzender Randstad heeft een nieuw businessmodel. Waar het bedrijf vroeger werd ingeschakeld om tijdelijke medewerkers te leveren, vragen hun klanten nu vooral om kennis en maatwerk. ‘Met dit in het achterhoofd’, vertelt bestuurslid Chris Heutink, ‘hebben we customer intelligence ontwikkeld, een nieuw businessmodel waarmee we klanten helpen met het afhandelen van klantencontacten. Dat doen we niet alleen. Waren we in het verleden vooral geneigd om alles zelf te doen, vandaag de dag zoeken we partners, bijvoorbeeld voor ICT. Wij leveren de mensen en de kennis, anderen de techniek.’


Voor bestuurders die het roer om moeten gooien, is het zinvol om niet af te gaan op voorspellingen, maar te werken met een scenarioplanning. Jan-Paul van Term maakt in zijn analyse duidelijk dat scenarioplanning grip geeft op een onzekere toekomst en waardevolle inzichten bij strategievorming. De belangrijkste waarde van de scenario’s is dat ze helpen strategieën te vormen of te verbeteren: de test is of uw strategie succesvol is onder elk scenario.


Ook in de uitgeefsector is de wereld drastisch veranderd: advertentie-inkomsten daalden naar een minimum. Tegelijk met die terugloop verschoof ook de interesse van de lezer. Waar voorheen de krant het nieuws bracht, het weekblad de achtergrondverhalen bij het nieuws maakte en de maandbladen werden gelezen voor de verdieping, wordt het nieuws nu online bekeken en zorgen de kranten voor de achtergrond. Wat wilt u nog lezen in Management Scope, vroegen wij onze lezers. Al snel werd duidelijk dat ons magazine alleen nog relevant zou zijn als we agendazettende kennis zouden brengen. Relevante kennis voor de boardroom en managers die daaraan rapporteren. Dat was het moment dat wij zijn gaan samenwerken met ‘kennispartners’: vooraanstaande consultants en bedrijven die op een bepaald domein voor onze lezers relevante expertise hebben. Die samenwerking komt tot uitdrukking in interviews, analyses en rondetafeldiscussies. Daarmee heeft onze pay off ‘a meeting of minds’ een belangrijkere betekenis gekregen. Bij deze wijzigingen past een nieuw uiterlijk van het magazine, vandaar dat u hier de  gerestylede editie van Management Scope kunt bekijken.


Lees verder:
> Interview met Joris van Oers, CEO BT Benelux: 'WhatsApp heeft ons verdienmodel veranderd'


 

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

Nieuwe businessmodellen

In dit dossier

Quinty Danko

- Hoofdredacteur De Ondernemer De Persgroep

Opinie artikelen van Quinty Danko

Meer opinie