'Communiceer' eens minder!

Auteur: Gastauteurs | 14-12-2006

'Communiceer' eens minder!
Gastauteur Paul van Scherpenseel: Het idee dat de werk-nemers vanzelf mee gaan doen met een plan als je hen maar enthousiast weet te krijgen, is een gedachte die onder veel bestuurders leeft. Deze gedachte kan direct de prullenmand in.

Zij veronderstelt namelijk dat iedereen in de organisatie zijn motivatie uit zijn werk haalt en dat is voor velen niet het geval. Een grote groep mensen werkt strikt voor de uren dat ze wordt betaald. Dit geloof in het verleiden van werknemers zit echter zodanig diep, dat veel bestuurders eraan blijven vasthouden. In de praktijk betekent dit dat ze vooral bezig zijn hun boodschap te verkondigen. Als ze vervolgens merken dat hun boodschap onvoldoende effect heeft, dan gaan ze doorgaans nog meer zenden. Op deze manier versier je het meisje natuurlijk niet.

Uiteraard dienen bestuurders te vertellen wat ze willen bereiken, maar besef dat toehoorders een boodschap doorgaans niet interpreteren zoals ze was bedoeld. Vraag maar eens aan een willekeurige persoon in de organisatie wat hij van het verhaal heeft begrepen. Dan zal vaak blijken dat hij het verhaal uitsluitend ter kennisgeving heeft aangenomen. Werknemers zullen zich in de regel pas in de boodschap gaan verdiepen, als ze ermee aan de slag moeten. Veel communiceren is daarom zinloos. Willen bestuurders bereiken dat werknemers gaan werken zoals ze dat graag willen, dan zullen ze de handen uit de mouwen moeten steken en de gewenste manier van werken dienen te organiseren. Bedenk bovendien dat de dagelijkse hectiek in iedere organisatie niet bevorderlijk is om werknemers te bewegen om op een andere manier te gaan werken. Ze hebben het al druk met hun reguliere werk en alles wat daar bovenop komt, is maar lastig. Haal daarom leidinggevenden op regelmatige basis weg uit de dagelijkse sleur. Neem ze mee naar een locatie buiten de organisatie en ga gezamenlijk met hen na waar zij tegenaan lopen in hun werk en wat ervoor nodig is om een werkbare balans te houden tussen de gewenste koers en de dagelijkse praktijk. Deze waar-we-het-allemaal-voor-doenbijeenkomsten vormen zowel een krachtig instrument om gezamenlijk een gewenste manier van werken te laten ontstaan als een probate manier om de dagelijkse boodschappenstroom waar veel organisaties last van hebben, te beperken

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

Meer opinie