Communiceer minder

Auteur: Gastauteurs | 07-08-2008

Communiceer minder
Leidinggevenden denken dat werknemers mee gaan doen met een plan als je hen maar enthousiast weet te krijgen. Deze gedachte kan direct de prullenmand in.

Dit idee veronderstelt dat iedereen in de organisatie zijn motivatie uit zijn werk haalt en dat is voor velen niet het geval. Een grote groep mensen werkt strikt voor de uren dat ze wordt betaald. Het geloof in het verleiden van werknemers zit echter zo diep, dat leidinggevenden eraan blijven vasthouden. In de praktijk betekent dit dat ze vooral bezig zijn hun boodschap te verkondigen. Als ze merken dat hun boodschap onvoldoende effect heeft, voeren ze die doorgaans nog verder op. Op deze manier versier je het meisje natuurlijk niet.

Natuurlijk moeten leidinggevenden vertellen wat ze willen bereiken, maar ze moeten dan wel beseffen dat werknemers de boodschap pas tot zich door laten dringen als ze er actief mee aan de slag moeten. Tot die tijd vinden ze het allemaal wel best wat er door leidinggevenden wordt geroepen. Veel communiceren is dan ook zinloos.

Het is wel zinvol om werknemers meteen te laten uitproberen hoe een gewenste manier van werken gerealiseerd kan worden. Deze aanpak zorgt voor focus en bovendien krijgen werknemers zo het gevoel dat ze invloed kunnen uitoefenen op de uitwerking van een plan. Deze methode om te veranderen zal voor veel leidinggevenden misschien verwarrend zijn, omdat ze zijn gewend eerst de organisatiestructuur en -systemen te veranderen en daarna pas de werkwijze. Maar met een dosis praktisch denken kun je een nieuwe werkwijze altijd wel direct uitproberen. Als de wil er maar is, dan ontstaat er vanzelf een weg. Bovendien zorgt deze manier van werken ervoor dat leidinggevenden veel minder hoeven te ‘communiceren' om werknemers bij te les te houden.

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

Meer opinie