Meer moed door de crisisblues

Auteur: Gastauteurs | 12-03-2009

Meer moed door de crisisblues
Gastauteur Marvin Sutherland: De media buitelen over elkaar om hun ergste crisisbeleving te vertellen. Hebben zij last van de crisisblues?

Als ondernemer raak ik soms ook gestrest door wat er allemaal gebeurt. Sommige klanten willen extra onderhandelen over de prijs. Bij andere klanten moet een ‘afslankteam' over offertes beslissen. Een collega is zijn pensioenvoorziening kwijt doordat zijn aandelenkapitaal is verdampt. En ik was (bijna) mijn spaargeld kwijt door het Icesave debacle. Wij worden in meer of mindere mate geraakt door de crisis. Het raakt ons allemaal. De vraag is alleen hoe wij hiermee omgaan. Daarom ben ik gestopt met de negatieve berichtgeving van het journaal en kranten in me op te nemen. Maar ik ben niet gestopt om tijdens de roerige tijden positief te blijven handelen. Ik weiger mijn positieve instelling te laten beïnvloeden door externe situaties of andere mensen.

Moed
Het is nu meer dan ooit essentieel om een moedig leider, ondernemer en mens te zijn. Moed betekent volgens Van Dale: 1. het binnenste vd mens 2. onverschrokkenheid, dapperheid, kracht ontlenen aan, niet opgeven. Moed betekent dat je ondanks onzekerheid en twijfels je angst onder ogen ziet, en toch actie neemt om je doelen te bereiken. Met knikkende knieën, klotsende oksels en een brok in je keel toch een stap voorwaarts maakt. Immers, wat zou het effect van jouw gedrag zijn op je gezin, collega's, medewerkers, klanten en aandeelhouders als je nu opgeeft, verstart of dichtklapt?
Of je het nu wilt of niet, er wordt visie, inspiratie en enthousiasme van je verwacht. Maar vooral het vermogen om ondanks alles door te zetten. Om nog een tandje hoger te gaan, iets meer van jezelf te geven of iets extra's te doen voor een klant. En uiteindelijk gaat het om de klant. Die werkt liever met enthousiaste doorzetters die zich - ondanks alles - niet uit het veld laten slaan.

Op koers blijven in zwaar weer
Dit belooft een spannend jaar te worden als we de media mogen geloven en de kredietcrisis in het eerste en tweede kwartaal doorzet.

1. Kies ervoor om geïnspireerd en gepassioneerd te leven in plaats van te overleven. Als jij niet kiest, wordt voor jou gekozen. Werk en leef proactief in plaats van reactief. Je kunt niet bepalen vanuit welke richting de wind komt, maar je kunt wel de zeilen bijzetten.
2. Focus. Formuleer concrete, inspirerende doelen. Vergeet niet het doel achter jouw doel op te sporen: waarom is het voor jou essentieel, zo niet noodzakelijk, om je doelen te bereiken? Als deze purpose ontbreekt, is de kans groot dat je bij de eerste paar hobbels in de weg opgeeft.
3. Neem actie. Wat je elke dag doet om je doelen te bereiken, is belangrijker dan de mooie volzinnen van je visie en masterplan. Wat doe je vandaag om dichter bij je droom te komen? Wat is die ene kleine stap die je nu, vandaag, kunt nemen? Kennis is macht. Actie geeft kracht.
4. Creëer Snelle Successen: streef kleine, kansrijke verbeteringen na. Bouw succeservaring op. 0,01 procent vernieuwing per dag leidt uiteindelijk tot 100 procent vernieuwing.
5. Pak interne saboteurs aan. Wilskracht en discipline zijn niet voldoende. Wilskracht is net als je huis proberen te verven met een tandenborstel. Uiteindelijk wordt het je teveel.
Spoor je onbewuste saboteurs op. Welke gedachtes en gevoelens belemmeren jou het beste uit jezelf te halen? Wat maakt dat je opgeeft en terugvalt in oud Calimero gedrag? Hoe houd je jezelf - onbewust - tegen?
6. Innoveer: probeer iets uit wat je niet eerder hebt gedaan. Successen in het verleden zijn zeker geen garantie voor de toekomst. Wat kan ik doen dat ik nog niet heb gedaan, wat een enorm positief effect zal hebben op mijzelf, mijn werk, mijn leven?
7. Creëer je eigen Dream Team. Het ambitieniveau van mensen om je heen bepaalt voor 30 procent jouw successen voor 2009. Onbewust ga je jezelf aan hen meten. Organiseer dus je eigen succes. Zoek positieve, enthousiaste en ambitieuze mensen op. Vermijd ‘toxische' mensen.
8. Help anderen scoren. Hoe kun je jouw klanten nog meer helpen om hun doelen te bereiken? Hoe kun je bijdragen aan de liefde en het geluk en in het eigen gezin? Giving Back (www.givingback.nl) bijvoorbeeld, zoekt enthousiaste mentoren die high potential kids willen ondersteunen.
9. Versterk je veerkracht. Deze is nu meer dan ooit nodig! In privéopzicht, met het Icesave debacle, en als ondernemer, door klanten die hun opdrachten in de ijskast zetten, heb ik geleerd om mijn verliezen te nemen en door te zetten. Giving up is no option.
10. Kies jouw mantra voor 2009. Bijvoorbeeld: ‘Ik ben een gepassioneerde leider, die het beste uit mijzelf haalt, uitdagingen aangaat, met veel liefde mijn werk doet, en anderen inspireert om hetzelfde te doen.'
11. Vertrouw erop dat het gaat lukken! Have the best year yet!

Marvin Sutherland (1959) is directeur bij Essential Business Improvement. Hij is verder medeoprichter van Ondernemen met moed, een samenwerkingsverband tussen verschillende Consultancybureaus.


Lees ook:
> Antony Burgmans: "Mensen bijzondere dingen laten doen, is een kunst, geen wetenschap."
> Cyclisch geheugen
> Topmanagers twijfelen over eigen aanpak economische crisis
> Profiel van een goede manager
> Een inspirerende leider kent zichzelf

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

Meer opinie