Krant de deur uit, internet volstaat

Auteur: Hans Crooijmans | 09-08-2006

Krant de deur uit, internet volstaat

Landelijke en regionale dagbladen kampen structureel met dalende oplages en stagnerende advertentie-inkomsten. Lezer en adverteerder kiezen liever voor internet, maar PCM en Wegener hebben daar de weg naar winst nog niet gevonden. Misschien kunt u ze helpen.

Voor gewone stervelingen zoals u en ik lijkt het soms dat investeringsmaatschappijen als CVC, 3I en Apax gouden bergen verdienen met hun aan- en verkoop van bedrijven. Nou, ter geruststelling, ze kleunen af en toe ook stevig mis. Zoals Apax met de aankoop van PCM. Voorjaar 2004 nam deze Britse partij middels een ingenieuze transactie een meerderheidsbelang in de toen al zwaar in de versukkeling zittende uitgever van onder meer De Volkskrant, NRC Handelsblad en Trouw. Doel was om er even orde op zaken te stellen. Apax diende het vertrouwde medicijn toe aan patient PCM: in de kosten snijden en gerichte investeringen. Zodat een gezond PCM na vier, vijf jaar naar de beurs gebracht kon worden en Apax een fraaie winst zou incasseren.

Maar wat de Britten ook hebben geprobeerd - van verkoop en fusie van titels, inkrimping van redacties, lancering van nieuwe titels, tot overgaan op tabloidformaat -, PCM is alleen maar verder afgegleden. Daarvoor zijn drie belangrijke redenen: kranten verliezen jaar in jaar gemiddeld zo'n vier procent van hun abonnees, advertentieomzetten vallen tegen en de futiele inkomsten uit nieuwe aciviteiten als internet en radio kunnen het verlies aan omzet en winst bij de dagbaden bij lange na niet compenseren. Niks wijst erop dat het beter wordt. Kijk maar naar de desastreuze cijfers die een andere grote dagbladuitgever, Wegener, publiceerde. Oplages blijven dalen. Geen wonder, want het zogenaamde nieuws dat de grote dagbladen plegen te brengen, is gratis beschikbaar via Metro, Spits en door de overheid gesponsorde publieke omroep met zijn tv, internet en radio. (Wanneer houdt deze valse concurrentie ooit op?) Ook voor commentaar en duiding kunnen burgers elders terecht. Wat natuurlijk ook niet helpt is dat de grote kranten veel van hun content al direct op hun eigen websites zetten en zo in feite weggeven. Ik heb hier in Moskou in elk geval genoeg aan een online Volkskrant of Telegraaf. Een veeg teken is ook dat de kranten niet meeprofiteren van de sterk aantrekkende markt voor personeelsadvertenties,  een markt waarvan ze het traditioneel toch moeten hebben. Wie werk zoekt, doet dat tegenwoordig ook via het web. Kortom, internet maakt dagbladen voor zowel lezer als adverteerder overbodig. Kent u een manier om uit deze impasse te geraken, dan moet u zich maar eens melden bij Apax. Wedden dat ze er goud geld voor willen betalen.

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

Meer opinie