Kranten krijgen het nog zwaarder

Kranten krijgen het nog zwaarder
We moeten weg van print en overschakelen op internet, horen we uitgevers al jaren verkondigen. In professionele marktsegmenten blijkt dat over het algemeen een heel zinnige strategie, zoals concerns als Reed Elsevier en Wolters Kluwer bewijzen. Wetenschappers, juristen, accountants, belastingadviseurs, maar ook makelaars en autodealers; ze hebben hun vaktijdschriften massaal ingeruild voor online-abonnementen.

In de wereld de publieksbladen ligt de nadruk echter onveranderd op papier. Van de al jaren geleden verwachte uitdunning van het titelaanbod is nog geen sprake.

Integendeel. Er gaat geen maand voorbij of er heeft wel een introductie van een nieuw ambitieus tijdschrift plaats. Okay, er verdwijnen ook om de haverklap titels. Maar uitgevers blijven het telkens weer proberen. Immers, de totale oplage van tijdschriften groeit gestaag.
Voor wie het oppervlakkig beziet lijkt zelfs de krantenwereld zich te ontworstelen aan de voorspelde malaise. Regionale kranten hebben hun fusie- en concentratieproces wel zo ongeveer afgerond. Landelijk komen er de laatste jaren zelfs nieuwe (gratis) dagbladen bij, zoals NRC Next, DAG en De Pers. Of er verschijnen afgeleide uitgaven voor speciale marktsegmenten, zoals Volkskrant Banen.
De uitgever van De Pers lanceerde vorige maand zelfs een proef met een gratis financiele krant. En kennelijk is dat zo goed bevallen dat De Financiele Pers binnen afzienbare tijd waarschijnlijk permanent wordt gedistribueerd.

Initiatieven genoeg, maar je vraagt je wel af wat dagbladuitgevers bezielt. Want de oplages van (betaalde) kranten dalen in angstig hoog tempo, al vele jaren op een rij. Dat ligt niet alleen aan de opkomst van de gratis dagbladen. Kranten dreigen ook door hun eigen nieuwssites te worden genekt.
Een groeiende groep informatiehongerige burgers neemt genoegen met de (gratis) nieuwsvoorziening die de dagbladen leveren via internet. Althans, het extra aanbod in de krant is hun geen duur abonnement meer waard. Compensatie daarvoor vinden de uitgevers nauwelijks, want titels die geld verdienen met online zijn erg schaars.

Niet alleen de lezersmarkt zwakt af, ook adverteerders laten de dagbladen in toenemende mate links liggen. Het voorspelt bijvoorbeeld weinig goeds voor krantenuitgevers dat, zelfs nu bedrijven en instellingen een record aantal vacatures hebben, de aantallen personeelsadvertenties (de meest lucratieve categorie) dalen.
Het gebeurt met enige vertraging, maar print krijgt het de komende tijd alsnog heel zwaar.

facebook