De Swiebertjes van de NMa

Auteur: Mark Koster | 21-09-2006

De Swiebertjes van de NMa

Eerder berichtten we op deze plaats over de arrogantie van de AFM. We zijn nog een organisatie vergeten met onfrisse pretenties: de NMa. Ook deze Swiebertjes nemen zichzelf veel te serieus in het oprollen van monopolisten. Ze zijn zelf monopolist geworden.

De inval bij de vaderlandse krantenuitgevers geeft weer eens aan dat er teveel geld en menskracht in deze controleclub is gepompt. De NMa is boven haar eigen kracht uitgegroeid. Het controlemonster hapt nu als een opgevoerde Pacman om zich heen. Bij het controleorgaan staan op dit moment nog 20 vacatures uit. Deze goedbetaalde waakhonden moeten ook wat te doen hebben.

Wat is er nu weer gebeurd? De NMa kreeg een tip binnen dat er mogelijke prijsafspraken zijn gemaakt tussen uitgeverijen over hun advertentietarieven. En dat mag niet van de NMa, omdat dit marktverstorend zou werken. Strikt theoretisch is dat waar, maar in de praktijk lopen die deals zo'n vaart niet. De krantenuitgevers buurten af en toe bij elkaar (vaak in goede restaurants in de Amsterdamse grachtengordel) om te voorkomen dat er een prijzenoorlog uitbreekt. De overlegjes hebben geen enkele overeenkomst met wat voor schimmig godfatheroverleg dan ook. De ontmoetingen zijn bijeenkomsten van trillende bejaarden die zich samen ontfermen over hun laatste spaarcentjes. De NMa zou zijn tijd beter kunnen besteden en eens kunnen nagaan hoe de uitgevers hun lezersaantallen en bereikcijfers kunstmatig hoog houden. Als de NMa zijn werk goed zou doen, zouden ze nieuwe dagblad initiatieven moeten stimuleren, zoals dat van Marcel Boekhoorn, in plaats van doodlopende industrieën pesten. NMa speurt naar een spook. PCM, De Telegraaf en Wegener zijn geen Microsoft, Google of Coca Cola. De achtervolgingswaan van de NMa heeft nauwelijks effect. Vijftien geldverslindende NMA-onderzoeken moesten het afgelopen jaar al worden gestopt vanwege gebrek aan bewijs, blijkt het cijfers van het meest recent te downloaden jaarverslag. De onzichtbare hand van de markt straft de bedrijven tóch wel. De adverteerders verplaatsen hun uitingen nu al naar internet, omdat de transparantie over bereik en bezoekersaantallen veel groter is dan bij drukinktproducten. Het aantal clicks op een artikel of filmpje is exact na te gaan, tot op naam, adres en welstandsniveau nauwkeurig. De kranten bluffen zich al jaren een miljoenenoplage aan, terwijl adverteerders klagen dat er zo weinig respons komt op een paginagrote advertentie. Het is een kwestie van tijd dat de adverteerders die hoge tarieven niet meer willen betalen. Daar hebben we geen NMa voor nodig. Je ziet het wel vaker: als de politie ineens op de snelweg patrouilleert staan er zonder aanleiding ineens files

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

White collars working blue

Van knelpunt in uw operationeel proces naar meetbaar en blijvend resultaat? Kijk hoe First Consulting dit samen met uw medewerkers aanpakt. >> Bekijk filmpje

Meer opinie