Niet stoppen met shoppen

Auteur: Mathijs Bouman | 02-11-2006

Niet stoppen met shoppen
De Nederlandse consument trekt weer ongegeneerd de portemonnee en zwengelt zo de economische groei aan. Maar of de groei langdurig zal zijn, wordt niet in Nederland, maar in de VS bepaald. Eind deze maand al, op 'Black Friday'.

De Nederlander consumeert als of de winkels morgen voor altijd dicht gaan. In augustus van dit jaar lagen de detailhandelsverkopen maar liefst 9,7 procent hoger dan een jaar eerder, meldt het CBS vandaag. Vooral kledingwinkels worden platgelopen. Meer dan twintig procent was de omzetstijging in die branche. Nederland heeft genoeg van die versleten recessiekleren en steekt zichzelf volledig in het nieuw. En we nemen meteen ook een bijpassend bankstel mee - de meubelbranche zag de omzet met 16 procent stijgen.

Goed nieuws voor de winkeliers die een paar heel nare jaren achter de rug hebben. En ook voor de rest van de Nederlandse economie. Zolang consumenten blijven uitgeven kan de economische groei niet kapot. Zo werkt dat ook voor de wereldeconomie als geheel. Al speelt op dat niveau de Nederlandse consumptie natuurlijk geen een rol. De mondiale economie moet aan de gang worden gehouden door de indrukwekkendste consument uit de geschiedenis: de Amerikaan. Zoals Stephan Roach, topeconoom van Morgan Stanley, het deze week in zijn nieuwsbrief simpel samenvatte: In 2005, US consumption totalled about $9 trillion -- 20% larger than consumer spending in Europe, 3 1/2 times that of Japan, nine times the size of China's consumer, and fully 17 times the scale of Indian consumption. Met andere woorden: het zal van de Amerikaanse consument moeten komen. Maar juist de Amerikanen hebben alle reden om de mall wat vaker te mijden. De schulden van gezinnen in de VS zijn fors opgelopen en sparen doen Amerikanen al helemaal niet meer. Dat gaat goed zolang de huizenprijzen in de VS blijven stijgen waardoor het netto vermogen van gezinnen op peil blijft. Het afgelopen half jaar is in de Amerikaanse huizenmarkt echter ook de klad gekomen en stijgt de huizenprijs nauwelijks meer. Daarmee valt een belangrijke pijler weg onder de Amerikaanse overconsumptie en de mondiale groei. Om het scherper te formuleren: de vraag of de mondiale economie in 2007 gezond doorgroeit, wordt volgende maand onder de Amerikaanse kerstboom bepaald. Wordt het een sobere kerst met een paar armzalige cadeautjes en een mager kalkoentje, dan ziet het er voor de groei slecht uit. Maar gaan de Amerikaanse consumenten in het komende holiday season weer helemaal uit hun bol, hangen ze boom vol met iPods en TomTom's en slachten ze de dikste kalkoen, dan zou het wolkje dat de afgelopen weken over de Amerikaanse economie trok zo weer kunnen overwaaien. De eerste indicatie van hoe de vlag er bij hang, krijgen we op vrijdag 24 november. Dat is de eerste vrijdag na Thanksgiving en traditioneel de start van het koopseizoen. De eerste tekenen zijn gunstig. Volgens Business Week wordt deze 'Black Friday' net zo goed als die van vorig jaar. De benzineprijzen zijn in de VS net op tijd gedaald. De Amerikaanse consument voelt zich weer rijk en heeft zin in een vette kerst, denkt Business Week. Laten we het hopen

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

White collars working blue

Van knelpunt in uw operationeel proces naar meetbaar en blijvend resultaat? Kijk hoe First Consulting dit samen met uw medewerkers aanpakt. >> Bekijk filmpje

Meer opinie