Do believe the internethype

Auteur: Mark Koster | 20-07-2006

Do believe the internethype

De batterijen van de rekenmachines kunnen weer worden opgeladen. Het grote internet-risken gaat beginnen. De nieuwste veldslag speelt zich af rond de kwestie: wie heeft de leukste nieuwsfilmpjes op zijn website en wie betaalt er het minste voor? U kunt weer inzetten, dames en heren. Maar let wel op: de hete lucht van de hype kan u snel bedwelmen.

De eerste internetrevolutie, die in 2001 uiteen spatte als gevolg van megalomane plannen, beleeft een bescheiden revival. Kranten, tijdschriften, websites, kabelaars, telco's en mediabureaus werken aan concepten voor bewegend beeld op hun websites. De Volkskrant is samen in business met de Hilversumse producent Palazinna het Financieele Dagblad heeft deze week Buitenhof-eindredacteur Rob de Lange aangenomen voor het opzetten van een videopoot, het Algemeen Dagblad laat zich bedienen door zoom.in en en nu.nl, 's lands grootste website, zoekt naar nieuwe videopartijen. Iedereen werkt aan hetzelfde, maar niemand weet nog hoe het moet. Uitgeverij Sanoma heeft al twee tvstudio's laten bouwen (een bij de damesbladen in Hoofddorp, de ander bij het mannensegment in de Bijlmer), maar heeft nog niet de capaciteit en de mankracht om er goedkope programma's te produceren. Het hetzelfde verhaal geldt in grote lijnen voor Reed Elsevier.

De markt vertoont de neurotische trekjes van die rare jaren rond de milleniumwissel, al zijn de huidige baasjes een stuk minder scheutig met de inkoop van inhoud als zes jaar geleden. De tweede generatie internetpioniers leeft met het trauma van 2000. De videomarkt is dus weliswaar booming, maar betalen wil niemand. Dat is de internetparadox van 2006. De vraag is groot, maar de prijzen blijven laag. Het wankele businessmodel dat nu nog wordt gehanteerd heet reveneu-sharing. Zulks houdt in dat de videoleverancier pas betaalt krijgt voor zijn werk als het filmpje goed scoort. Nieuwssites, maar ook kabelaars en telco's als UPC, KPN en Essent azen ondertussen op verse, liefst gratis redactie, omdat ze weten dat de bezoekers verslaafd zullen raken aan 'nieuws' filmpjes. Het Amerikaanse Youtube is een van de grootste websites van het Westelijke halfrond omdat het dagelijks tientallen verse video's verspreidt. Veel filmpjes op dit platform bestaan uit opnames die door kijkers zelf zijn gedraaid. You Tube betaalt nergens voor en 'stee'lt' soms opnames. De slag om de kijkers wordt steeds vaker over de rug van de makers gevoerd. Gelukkig heeft de markt altijd gelijk en zullen de prijzen snel omhoog schieten. Of niet? Dan wordt het tijd om snel wat putopties te kopen in bedrijven die nu hete lucht verplaatsen met hun video-verhaal. De duimpjes kunnen weer omhoog, tenminste als u daarbij niet gaat kijken als Nina Brink

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

White collars working blue

Van knelpunt in uw operationeel proces naar meetbaar en blijvend resultaat? Kijk hoe First Consulting dit samen met uw medewerkers aanpakt. >> Bekijk filmpje

Meer opinie