De ene aandeelhouder is de andere niet

Auteur: Hans Crooijmans | 20-03-2007

De ene aandeelhouder is de andere niet

Buitenlandse beleggers dagen DSM voor de Ondernemingskamer omdat het bedrijf een loyaliteitsdividend wil invoeren. Maar waarom niet wachten op een beslissing van de aandeelhoudersvergadering?

Vraag een willekeurige CEO van een beursgenoteerde onderneming wat hij beoogt en het antwoord luidt negen van de tien keer: waarde creëren voor de aandeelhouder. Probleem is dat 'de aandeelhouder' niet bestaat. Veel grote professionele beleggers blijven voor een periode van vele jaren in een bedrijf zitten. Ze onderhouden contacten met het bestuur en verdiepen zich in de strategie. Beleggers van een andere categorie gaan opportunistischer te werk. Die kopen een aandeel omdat het bijvoorbeeld lijkt ondergewaardeerd en doen het weer van de hand - soms na een paar uur, soms na een paar maanden - zodra er een mooi rendement is gemaakt.

Of ze nemen kortstondig een belang in het bedrijf om de leiding te dwingen onderdelen af te stoten, cashgeld uit te keren of de aandeelhouders anderszins op korte termijn te behagen. Een raad van bestuur die een koers voor meerdere jaren wil uitzetten, heeft liever met de eerste dan met de tweede groep aandeelhouders te maken. Tegen die achtergrond moet ook het voorstel van DSM worden gezien om een loyaliteitsdividend in te voeren. Aandeelhouders die hun stukken nu laten registreren en ze over drie jaar nog steeds bezitten, krijgen een extra winstuitkering van 30 procent van het over die jaren uitgekeerde 'normale' dividend. Het idee slaat kennelijk aan, want zo'n 4.500 DSM-aandeelhouders, samen goed voor 31 miljoen van de 180 miljoen uitstaande aandelen, hebben zich al aangemeld. Trouwens, waarom zouden ze dat ook niet doen? De registratie is geheel vrijblijvend. Tussentijdse verkoop blijft mogelijk, uiteraard. Maar oppositie is er ook. En niet de geringste. ISS, een adviseur van grote internationale professionele beleggers, raadt zijn achterban aan in de aandeelhoudersvergadering van 28 maar a.s. tegen het loyaliteitsdividend te stemmen. Aandeelhouder Franklin Mutual wil zelfs dat de Ondernemingskamer uitspreekt dat het voorstel van de agenda wordt gehaald.  Kern van de kritiek is dat wat DSM wil in strijd zou zijn met het principe van een aandeel, een stem, een dividend. Daar zit wat in. Het uitkeren van een loyaliteitsdividend gaat linksom of rechtsom ten koste van de overige aandeelhouders. Toch is er weinig op tegen om het volgende week in de aandeelhoudersvergadering op een stemming aan te laten komen. Wanneer een meerderheid van de aandeelhouders met het volle verstand akkoord gaat met een loyaliteitsdividend, dan kan iedereen zijn consequenties trekken. Wedden dat veel van de huidige kritikasters zich dan alsnog zullen aanmelden

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

Nieuwe businessmodellen

In dit dossier

Meer opinie