Er ligt een bom onder de bond

Auteur: Jeroen Smit | 20-02-2006

Er ligt een bom onder de bond

'Er ligt een bom onder de Nederlandse transportsector', dit stelt de FNV in haar rapport Te koop aangeboden: Poolse vrachtwagenchauffeur. Volgens de bond maken zeker 80 grote vervoersbedrijven gebruik van ontduikingsconstructies om met Oost-Europese chauffeurs te kunnen rijden. Op dit moment zouden er naast 22.000 Nederlanders , zo'n 1500 Polen op 'onze' vrachtwagens rijden. So what?, wanneer gaat de FNV nou eens vooruitkijken. Daar zijn de leden veel meer bij gebaat.

Met campagnes als 'gelijk loon voor gelijk werk' probeert de bond de tsunami aan goedkope arbeidskrachten die vanuit Oost-Europa naar Nederland komt tegen te houden. Het zal niet helpen. Voor bepaalde banen zal de aansluiting van Oost Europese landen bij de EU dramatische gevolgen hebben. De eerste klappen zullen vallen in de bouw. Als zelfstandige ondernemers zonder personeel (georganiseerde éénpitters die dus niet onder een CAO vallen) bieden Poolse schilders zich nu al, volledig legaal, aan voor 12,50 euro per uur. Geen bond kan hier wat aan doen. Het gat met de Nederlandse prijs van 40 euro is gewoon te groot.

En dat geldt ook voor de Poolse vrachtwagenchauffers, die krijgen volgens de FNV soms 400 euro per maand, zo'n 20 procent van een Nederlands salaris. Nu moeten Nederlandse bedrijven zich nog aan de Nederlandse CAO houden, maar ook hier zullen legale oplossingen gevonden worden om dit prijsverschil te kunnen benutten. Laten we er maar vanuit gaan dat er over 10-15 jaar geen Nederlandse chauffeurs meer op 'onze' vrachtwagens zitten. En dat is helemaal niet erg, als de bonden (en de overheid en de werkgevers) die realiteit nu tenminste onder ogen zien en aan de slag gaan. De bonden moeten nu tegen hun leden gaan zeggen: 'Het is voorbij. Het is uitgesloten dat je je pensioen haalt als internationaal vrachtwagenchauffeur. Maar geen zorgen: wij gaan je er mee helpen om het roer om te gooien om ander soort werk te vinden'?' Een goede bond zorgt ook op langere termijn voor haar leden. Nu is er moed nodig om samen met werkgevers en overheid een plan te maken en grootschalige omscholingstrajecten te beginnen. Waar zijn de moedige vakbondsbestuurders die vooruit durven te kijken en niet altijd maar weer hun gelijk proberen te halen uit wat was, uit de geschiedenis. Dat is trouwens ook in hun eigen belang: welke weldenkende jongere wil nou lid worden van een bond die zulke achterhoedegevechten levert? De FNV legt met deze houding een bom onder de eigen bond

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

White collars working blue

Van knelpunt in uw operationeel proces naar meetbaar en blijvend resultaat? Kijk hoe First Consulting dit samen met uw medewerkers aanpakt. >> Bekijk filmpje

Meer opinie