Wie verslaat Facebook?

Auteur: Gastauteurs | 04-07-2007

Wie verslaat Facebook?
Gastauteur Anton van Elburg : De 24-jarige Mark Zuckerberg zette onlangs in één klap de nog jonge markt van online sociale netwerken op zijn kop. Zuckerberg richtte in februari 2004 Facebook op, een van de snelst groeiende sociale netwerken op internet.

Per maand loggen er zo’n 26 miljoen mensen in op de service om hun persoonlijke profiel bij te werken en contact te leggen met anderen. Van zulke netwerken zijn er wel meer: MySpace, Bebo, Friendster, Linkedin. Nieuw is dat Zuckerberg vorige maand de deuren opende voor applicaties van derden, waarmee Facebook als het ware een community-platform is geworden waarop anderen hun diensten kunnen aanbieden. Een van de eerste diensten die volop profiteerde van dit buitenkansje was iLike.com, dat mensen hun muziekvoorkeur laat delen.

Binnen een paar dagen hadden ruim vier miljoen Facebookers de iLike-applicatie met één klik aan hun profiel toegevoegd. Het voordeel van het Facebook-platform voor aanbieders is de mogelijkheid om in een keer een grote community te bereiken en direct de persoonlijke profielinformatie in te laden. De gebruikers hoeven niet nogmaals te registreren en opnieuw vrienden uit te nodigen om hun netwerk op te bouwen.


Het achterliggende idee is dat Facebook de ‘hub’ wordt waarop leden al hun activiteiten op verschillende (sociale) sites kunnen bundelen. Meer functionaliteit en vrijheid voor de gebruikers dus. Vandaar het enthousiasme onder industrywatchers die meteen maar het einde van concurrent MySpace (toch ruim twee keer zo groot als Facebook) aankondigden. MySpace en businessnetwerk LinkedIn reageerden binnen enkele weken door ook aan te kondigen hun sites open te gooien voor derden, om aan de standaard te voldoen die Facebook heeft neergezet.

Nog spectaculairder dan dit soort ontwikkelingen zijn de overnamebedragen die geboden worden. Naar verluidt sloeg Mark Zuckerberg een aanbod van een miljard van Yahoo af, en gaat hij voor een beursgang. Rupert Murdoch wil MySpace voor 11 miljard van de hand doen aan Yahoo. En LinkedIn prepareert zich ook op een notering aan de Nasdaq.

Maar investeren in sociale netwerken is niet voor angsthazen. Door de chronische ontrouw van de internetters en de snelle conceptuele en technologische veranderingen zijn succes en verval moeilijk te voorspellen in de wereld van de sociale netwerken. Online migratiestromen kunnen vrij plotseling ontstaan. Zo zag Friendster enkele jaren geleden iedereen massaal weghollen naar MySpace. En het enige wat Silicon Valley nu bezighoudt is de vraag hoe Facebook verslagen kan worden.

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

White collars working blue

Van knelpunt in uw operationeel proces naar meetbaar en blijvend resultaat? Kijk hoe First Consulting dit samen met uw medewerkers aanpakt. >> Bekijk filmpje

Meer opinie