Ford crasht en verliest $11 miljard

Ford crasht en verliest $11 miljard
De Amerikaanse economie draait fantastisch en de Dow Jones zet elke dag een nieuw record. Maar waarom verliest Ford dan elf miljard dollar binnen drie kwartaal?

Ja, in de auto-industrie gaat het wel wat minder. Daar dreigen zowel Ford en GM om te vallen. En o ja, in de luchtvaart draait het trouwens ook niet zo lekker, daar maakt vrijwel niemand meer winst. En, het laatste nieuws, huizenbouwers melden dalingen van het aantal orders met 80%. Ford Motor Company kwam maandag met het grootste kwartaalverlies in 14 jaar. De omzet daalde met meer dan zeven procent. Het derde kwartaalverlies kwam uit op maar liefst $5,8 miljard. Oorzaak, de massieve herstructureringskosten in de zwaar verliesgevende autodivisie.

Wie iets dieper in de cijfers dook zag dat het verlies, over de eerste negen maanden, daar zelfs op 11 miljard dollar uit kwam. De nieuwe CEO Alan Mulally, noemde de resultaten 'onaanvaardbaar.' General Motors meldde woensdagmiddag over dezelfde periode bij de autodivisie een verlies van 7,5 miljard dollar. Geruststellend meldde het concern dat er nog wel meer dan 20 miljard in kas zit. Dat dat komt door extra leningen, waardoor de totale schuld van 121 naar 135 miljard dollar steeg, bleef in het persbericht natuurlijk onvermeld. Jarenlang vluchtte het bedrijf, net als GM, naar voren door steeds grotere kortingen en steeds slimmere financieringsvormen aan te bieden. Maar nu de rente fors is verhoogd zijn de 'zero procent' financieringen onbetaalbaar geworden. Voeg daarbij de compleet ingestorte markt voor de benzine slurpende SUV's en tot voor kort erg populaire pick-ups. Steeds grote marktaandelen verschuiven naar de Japanse fabrikanten die met veel zuinigere modellen de Noord-Amerikaanse markt bestormen. Maar het grootste raadsel blijft natuurlijk de beurswaarde van Ford. Net als General Motors, is een faillissement een reële optie. Daar hoort dus een beurskoers bij van hooguit een paar dollar. Zoals we dat ook ooit zagen bij Ahold, Laurus en andere op omvallen staande bedrijven. Dat was ook het geval bij Ford in het begin van de jaren tachtig. Toen noteerde een aandeel Ford onder de één dollar. Nustaat Ford boven de acht dollar, met een totale beurswaarde van 16 miljard. GM noteert zelfs boven de $30 met een marktkapitalisatie van meer dan 20 miljard. En dat terwijl de schulden van beide bedrijven nu veel groter zijn en beide bedrijven technisch gesproken in feite al failliet zijn. Het verschil is beurskoers is natuurlijk alleen maar te verklaren door de massieve ondersteuning van de beurskoersen die steeds absurdere vormen begint aan te nemen. In aanloop naar de verkiezingen op 7 november zet de Dow vrijwel elke dag een nieuw record. Zelfs op dagen met dramatisch nieuws, zoals na de zware winstwaarschuwing van Caterpillar vorige week vrijdag of het bloedrode Ford nieuws van maandag. De Canadese vermogensbeheerder Raymond James schreef deze week in een rapport dat elke keer als de Dow een kleine correctie dreigt te laten zien er een grote mysterieuze koper in de futuresmarkt opduikt. Sinds een topman van Wallstreet's Goldman Sachs de derde minister van Financiën van Bush is geworden lijkt op de financiële markten echt alles mogelijk. De eerste minister Paul O'Neill was het bedrog('It's all about sound bites, deluding the people, pandering to the lowest common denominator') zo zat, dat hij na één jaar dienst vertrok en een vernietigend boek over zijn periode in het Witte Huis cultuur schreef. Ford meldde en passant dat we de resultaten van het bedrijf van 2001 tot 2006 niet meer mogen vertrouwen. Door boekhoudingfouten in de verwerking van derivatenposities, ja hoor daar zijn ze weer, moeten alle financiële resultaten opnieuw worden bijgesteld.

facebook