Google koopt twee internetpiraten op

Auteur: Mark Koster | 11-10-2006

Google koopt twee internetpiraten op
Iémand moest erin trappen. Het werd Google. De internetzoekmachine heeft 1.6 miljard dollar neergeteld voor een levensgevaarlijke luchtbel van twee handige blagen.

En dat doet me eigenlijk best deugd. De internetrevolutie, die in het najaar van 2001 in coma raakte, is weer tot leven gewekt met de krankzinnige overname van videostortplaats You Tube door de grootste internetzoekmachine ter wereld.

Rekent u even mee wat Google heeft overgenomen? Een website met een ongelofelijke bak videofilmpjes en een grote groep bezoekers die naar die filmpjes kijkt. Levert het geld op? In de verste verte niet. You Tube is een verliesgevende onderneming. De 60 werknemers die boven een pizzeria in San Mateo in Californië werken zijn de hele dag bezig om de stroom door kijkers opgestuurde video's te sorteren en te rubriceren. Aan bandbreedte en opslagcapaciteit is You Tube al een half miljoen dollar per maand kwijt. En wat komt erin? Een klein beetje advertentie-geld. Het gebrek aan een gestage cashstroom is echter nog niet het grootste probleem. Dat kun je met zulke bezoekersaantallen oppompen door deals te sluiten met hongerige adverteerders. Nee, You Tube heeft een ander moeilijk weg te werken vlekje. Veel van de miljoenen filmpjes zijn namelijk zonder toestemming van de makers op de verzamelsite geplaatst. In wezen koopt Google een marktplein vol met gestolen goederen. Dat weten de oprichters van You Tube (twee vlerkerige twintigers) dondersgoed. De aanstaande rechtszaken van mediabedrijven tegen deze internetrovers waren de opmaat tot een juridische loopgravenoorlog. Maar zover is het helaas niet gekomen. De You Tube brutaaltjes weten dat ze worden weggevaagd. Bij eerdere pogingen tot piraterij, zoals door muziekuitwisselsite Napster, wonnen de grote jongens uiteindelijk ook. De boefjes beseften dat het stelen van het intellectuele eigendom op den duur nooit zou worden goedgekeurd. Dus, daarom hebben ze nu beschutting gezocht bij een internetpionier met teveel geld en een concurrerend product  dat niet scoort. Deze samensmelting doet denken aan de megalomane fusie tussen AOL en Time Warner in 2000. AOL, de toenmalige hypesite, nam het aloude mediaconcern Time Warner over vanwege haar inhoud. You Tube bewijst opnieuw dat de zucht naar inhoud op internet absurde bedragen oplevert, met dit unieke verschil: dat de inhoud van You Tube niet in hun bezit is. Respect, Chad Hurley en Steve Chen. Knap werk. There's no such thing as a free lunch, behalve boven Amici's East Coast Pizzeria in San Mateo in Calfornië. Daar moet je voor een gestolen lunch zelfs de hoofdprijs betalen

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

White collars working blue

Van knelpunt in uw operationeel proces naar meetbaar en blijvend resultaat? Kijk hoe First Consulting dit samen met uw medewerkers aanpakt. >> Bekijk filmpje

Meer opinie