Personeel moet beter presteren om bedrijfsgroei te behalen

Auteur: Hans Hemels | 19-07-2011

Personeel moet beter presteren om bedrijfsgroei te behalen

CEO’s hebben voor 2011 uitdagende groeidoelstellingen geformuleerd en eisen van hun medewerkers productiviteitsstijgingen om die te halen. De sleutel tot het behalen van de bedrijfsgroei ligt het verbeteren van individuele prestaties. Hoewel de CEO’s dit erkennen, is er nog veel ruimte voor verbetering.

Dat blijkt uit onderzoek van het organisatie adviesbureau Hay Group onder 1660 topmanagers bij multinationals in meer dan 30 landen, waaronder de Nederlandse bedrijven Akzo Nobel en ASML Holding.

Hogere targets dan voorspellingen IMF
Volgens het onderzoek van Hay Group beogen multinationals van over de hele wereld een groei van gemiddeld 5,4% in 2011, wat in de meeste gevallen meer is dan de voorspelde economische groei door het Internationaal Monetair Fonds (IMF). In West-Europa willen bedrijven gemiddeld 5,1% groei behalen, een getal dat bijna drie keer hoger ligt dan de door het IMF voorspelde economische groei van 1,8%. De voorspelling door het IMF voor Nederland ligt daar met 1,5% overigens nog iets onder.

Productiviteitsstijging noodzakelijk
De groeitargets van de ondervraagde CEO’s liggen dus een flink stuk hoger dan de economische voorspellingen. De meerderheid (63%) geeft dan ook aan dat de groeitargets een aanzienlijke uitdaging betekenen. Hoewel de fusie- en overnamemarkt herstelt, kunnen bedrijven niet alleen op acquisitie vertrouwen om groei te realiseren. Bedrijven zullen vooral de productiviteit van hun personeel sterk moeten verbeteren om de beoogde groei te behalen. De CEO’s geven aan dat de productiviteit met gemiddeld 6% moet worden verhoogd en het merendeel (57%) is zelfs van plan nog meer van het personeel te vragen.

Hay Group
Elsbeth van Wely, expertiseleider op het gebied van strategisch performance management bij Hay Group in Nederland, zegt daarover: “Businessleiders zaten vast in hun crisisdenken en hebben alles gezet op kostenverlaging om overeind te blijven. Het is nu tijd om de focus te verleggen en zich te richten op het verbeteren van de prestaties van medewerkers”.

Lees ook:
> CV Hans Hemels, CEO Hay Group
> Traject naar de top
> CV Heleen Cocu Wassink, Client Group Leader Financial Services Hay Group
> Overnames mislukken door negeren van zachte kant

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

Hans Hemels

- Algemeen Directeur Keen Corporation

White collars working blue

Van knelpunt in uw operationeel proces naar meetbaar en blijvend resultaat? Kijk hoe First Consulting dit samen met uw medewerkers aanpakt. >> Bekijk filmpje

Meer opinie