Hollandse humor

Auteur: Bim Bensdorp | 05-03-2009

Hollandse humor
De wijze waarop wij grappen maken valt in het buitenland niet altijd in de smaak.

Als het waar is dat wij een calvinistisch volk zijn en calvinisme voor soberheid en somberheid staat, dan zou humor in ons land maar een bescheiden rol spelen in het intermenselijk verkeer. Maar niets is minder waar. Op de positieve balanszijde van onze cultuur staan juist gezelligheid en een zekere opgeruimdheid waarin de humor goed gedijt.

Universele eigenschap mens

Humor is een universele eigenschap van de mens, maar het soort humor en de manier waarop die gebruikt wordt kan per cultuur nogal sterk verschillen. Van ironie, zelfspot en satire tot slapstick en practical joke: het spectrum waarin humor gestalte krijgt is breed. Humor kan de functie hebben om een gewenste sfeer te creëren, een taboe te doorbreken, het wij-gevoel te versterken of bijvoorbeeld je status te verhogen.

Grap in vreemde taal
Het risico bestaat dat een grap, kwinkslag of cartoon niet begrepen of gewaardeerd wordt, vooral wanneer er sprake is van aanzienlijke verschillen op het gebied van landscultuur, religieuze beleving en opleidingsniveau. Ook aspecten als sekse, leeftijd en macht spelen een rol. Tenslotte is taalbeheersing belangrijk: niets is moeilijker dan een grap in een vreemde taal goed over te brengen.

Hollandse humor is rauw
Net als onze haring wordt humor op zijn Hollands bij voorkeur rauw en flink gepekeld opgediend: met weinig omhaal van woorden wordt de lachpapil gestreeld. Wij maken grappen zoals we praten: open, direct en niet al te subtiel. Meestal zonder kwade bedoelingen houden wij er bijvoorbeeld van om anderen eens flink bij de neus te nemen.

Politici serieus en betrouwbaar
In hun internationale contacten staan Nederlandse zakenlieden en politici bekend als serieus en betrouwbaar. Maar als we het humeur van onze toehoorders niet op de proef willen stellen, zullen we er ons van bewust moeten zijn dat onze humor, net als onze nationale delicatesse, over de landsgrenzen niet altijd in de smaak zal vallen.

Lees ook:

> Nederlander moet werken aan zakenetiquette
> Europese Leiderschapsmodellen op een rij
> Belgisch imago
> 5 kenmerken Europees ondernemen
> Nederland sterk merk

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

Meer opinie