Is big beautifull?

Auteur: Esther van Rijswijk | 13-12-2007

Is big beautifull?

Ondanks het emotionele debat over de ‘uitverkoop van Nederland', is Nederland nog steeds een wereldspeler als het om het huisvesten van hoofdkantoren van multinationals gaat. Maar: wat leveren ze eigenlijk op?

Maar liefst 15 van de 500 grootste bedrijven van de wereld (volgens de Fortune Global 500) zijn in Nederland gevestigd. En daarmee heeft Nederland, na Zwitserland, het grootste aantal truly big hoofdkantoren. Althans, als de beurswaarde van die bedrijven wordt uitgedrukt per hoofd van de bevolking.
Maar ook zonder de uitkomst corrigeren voor de omvang van de bevolking, scoort Nederland hoog. Slechts 7 landen (De VS, Japan, Frankrijk, Duitsland, Groot Brittannië, China en Canada) huisvesten meer bedrijven uit de lijst dan Nederland.

Kortom: voor een klein landje, doen we het gruwelijk goed.
In de Fortune lijst, die van juli dateert, staat ABN Amro nog. Deze zomer stond Nederland daardoor nog gelijk met Canada. Maar de bank telt inmiddels niet meer mee.
De discussie over de uitverkoop van Nederland - waarin altijd wordt vergeten wat Nederland ondertussen allemaal zelf opkoopt - roept al snel de neiging op om op de lijst te gaan strepen. Wie zou het volgende slachtoffer kunnen zijn? Gaat Shell, de nummer één, fuseren met BP? En wordt KPN overgenomen door bijvoorbeeld Telefonica? En overleeft Philips het kapitaaloverschot van meer dan 10 miljard dat het bedrijf heeft, en dat het een gewilde prooi maakt?
We zullen het zien het komende jaar. Vooralsnog zijn er weinig redenen om te denken dat de trend gekeerd wordt. Overigens betekent dat niet dat er enkel bedrijvigheid vertrekt uit Nederland. Nederlandse bedrijven en investeerders slaan ook hun slag in het buitenland, echter in de lagere regionen. Maar aan de top ligt het, gezien de bovengemiddeld sterke positie van Nederland, eerder voor de hand dat in Nederland de komende jaren meer bedrijven hun stempel 'Hollands' zullen verliezen.


Om precies te weten hoe erg dat is, zouden we moeten weten wat en hoeveel de hoofdkantoren bijdragen aan de Nederlandse economie. Dat is moeilijk te bepalen: daarvoor moeten de uitgaven van aan salarissen, huisvesting, en allerhande diensten worden uitgeplozen en opgeteld.
Maar dat hoeft niet voor Shell. Dat bedrijf bracht zelf al in kaart hoe belangrijk het is voor Nederland. In de brief van Shell en drie andere multinationals aan minister Wouter Bos van Financiën, waarin de bedrijven hun zorgen uiten over het vestigingsklimaat in Nederland. Shell heeft in die brief even de ruimte genomen om zelf te schetsen hoe belangrijk het concern voor Nederland is.


Uit de brief: "Dankzij Shell heeft de Haagse regio (waar het hoofdkantoor gevestigd is) 8.000 „hoogwaardige" banen. Dankzij Shell floreert het midden- en kleinbedrijf in de Haagse regio (schoonmaak, catering, bewaking en beveiliging). En denk eens aan de 4.700 taxiritten per maand die Shell maakt in de regio, of de 135.000 hotelovernachtingen op jaarbasis in Nederland („kosten hiervan: 23 miljoen euro"). Of de ongeveer 83.000 vliegtickets die Shell jaarlijks wegzet bij de KLM (32 miljoen euro) en andere bedrijven (19 miljoen euro)." En dat gaat zo nog even door, van de huizen die Shell werknemers kopen of huren, tot de 137 afgestudeerde academici die in 2006 een baan vonden bij Shell.


Daar heeft Nederland wat aan, toch?


Ik weet het niet. Wat nou, als deze grote bedrijven hun geld relatief inefficiënt inzetten, en al die slimme werknemers beter bij een kleiner maar innovatiever bedrijf kunnen werken? Bovendien: 137 afgestudeerden, 4700 taxiritten: wat er van Shell neerslaat in Nederland, valt in het niet van wat er elders in de wereld gebeurt. Shell is groot en groots, maar niet per se hier.
Toegegeven: het regent geen TomToms de laatste jaren, maar om er blind vanuit te gaan dat groot belangrijker is dan klein, dat is wat al te makkelijk. Voor de nationale trots: ja, maar voor de Nederlandse welvaart: zou kunnen.

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

White collars working blue

Van knelpunt in uw operationeel proces naar meetbaar en blijvend resultaat? Kijk hoe First Consulting dit samen met uw medewerkers aanpakt. >> Bekijk filmpje

Meer opinie