Made in Holland: ijzersterke merken

Auteur: Mathijs Bouman | 31-07-2006

Made in Holland: ijzersterke merken
Heineken hoort niet langer bij de honderd sterkste merken ter wereld. Het nationale biertje werd uit de jaarlijkse ranglijst van Interbrand en Business Week gewipt door de auto's van Lexus en het schotse ruitje van Burberry. Maar droog uw tranen: na Zwitserland is Nederland het land met verhoudingsgewijs de meeste topmerken.

Van de honderd sterkste merken van de wereld zijn er maar liefst 51 Amerikaans. Of beter: 52, want volgens Interbrand is Accenture een bedrijf uit Bermuda. Dat de consultants op dat eiland niet veel meer dan een postbusnummer en een hele dikke, belastingvrije bankrekening hebben, doet er blijkbaar niet toe.

Europa blijft met 37 topmerken aardig in de buurt van de Amerikanen. Duitsland staat met 9 topmerken (vooral automerken) aan de Europese top - met Frankrijk (luxe merken) op de hielen. Nederland blijft na het in de pers uitgebreid betreurde wegvallen van Heineken, steken op drie topmerken, te weten Philips, ING en Shell. Dat lijkt misschien niet zo veel, maar schijn bedriegt. Een telling leert dat er in de top-100 slechts 11 verschillende landen voorkomen. Dat Nederland überhaupt op de lijst voorkomt is dus al heel wat. Europese landen als België, Noorwegen, Denemarken of Oostenrijk ontbreken. En ook Australische, Chinese of Braziliaanse bedrijven komen in de top-100 niet voor. Met drie merken staat Nederland in de landenlijst op de keurige achtste plaats (gedeeld met Zuid-Korea). Aantal topmerken

  1. V.S. 52
  2. Duitsland 9
  3. Frankrijk 8
  4. Japan 8
  5. Groot-Brittannië 6
  6. Zwitserland 5
  7. Italië 4
  8. Nederland 3
  9. Zuid-Korea 3
  10. Spanje 1
  11. Zweden 1
Het is zelfs nog fraaier. Als we corrigeren voor bevolkingsomvang (met cijfers van de Wereldbank) komt Nederland op de tweede plek. Alleen Zwitserland (Nescafé, UBS, Novartis, Nestlé, Rolex) heeft per miljoen inwoners meer topmerken. Aantal topmerken, per miljoen inwoners
  1. Zwitserland 0,68
  2. Nederland 0,19
  3. V.S. 0,18
  4. Frankrijk 0,13
  5. Duitsland 0,11
  6. Zweden 0,11
  7. Groot-Brittannië 0,10
  8. Italië 0,09
  9. Japan 0,06
  10. Zuid-Korea 0,06
  11. Spanje 0,02
Corrigeren voor het nationaal inkomen (cijfers Wereldbank) geeft ongeveer dezelfde ranglijst. Voor iedere 100 miljard dollar die Nederland jaarlijks verdient, heeft ons land een half topmerk. Alweer scoort alleen Zwitserland met 1,4 topmerk per 100 miljard dollar beter. Zelfs als Heineken zich weer terug weet te vechten in de wereldtop en TomTom een hit wordt in de VS blijven de Zwitsers ons voor. Of heeft Nederland nog meer potentiële topmerken die de komende jaren de hitlijst gaan bestormen? Aantal topmerken per $ 100 miljoen bbp
  1. Zwitserland 1,4
  2. Nederland 0,5
  3. V.S. 0,4
  4. Frankrijk 0,4
  5. Zuid-Korea 0,4
  6. Duitsland 0,3
  7. Groot-Brittannië 0,3
  8. Zweden 0,3
  9. Italië 0,2
  10. Japan 0,2
  11. Spanje 0,1

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

Meer opinie