ING is niet bang voor de Russische markt

Auteur: Hans Crooijmans | 03-10-2006

ING is niet bang voor de Russische markt
Nieuws: ING gaat volgend jaar, als eerste buitenlandse financiële instelling, in Rusland levensverzekeringen verkopen. Een bewijs dat Nederlandse bedrijven het gelukkig nog lukt om internationaal voorop te lopen.

In het nieuwe jaar betreedt ING de Russische markt voor levensverzekeringen, zo liet Hendrik ten Bosch, country manager van ING in Rusland, weten tijdens een borrel voor Nederlandse zakenlieden. Gelet op de snelle groei van een welstandige middenklasse in miljoenensteden als Moskou en Sint-Petersburg, en de voorkeur van veel Russen om financieel zaken te doen met een instelling van internationale naam en faam, moet ING in Rusland kunnen slagen. De bankverzekeraar wil er snel bij zijn, want ook Fortis staat klaar om in Rusland met levensverzekeringen de boer op te gaan.

Nederland is klein; de wereld is groot en ligt open. Zo denkt het bedrijfsleven er al vele decennia over. Voor Philips, Heineken, ABN AMRO, Tomtom, de helaas verkochte KLM en zelfs het gesneefde Fokker was de binnenlandse markt veel te klein. Ze expandeerden in het buitenland en hebben zich gaandeweg als wereldmerk geprofileerd. Sommige grote Nederlandse ondernemingen weten zich bovendien opvallend van hun internationale concurrenten te onderscheiden. Een mooie illustratie daarvan vormt ING. Elf jaar geleden dacht deze financiële groep nog - via de aankoop van de roemruchte bank Barings - een dominante speler te worden in het prestigieuze, dure en complexe zakenbankieren. Door schade en schande wijs geworden, richt de bancaire poot van ING zich sinds 2000 juist op het veel eenvoudigere bancaire werk: sparen. En dat loont. ING Direct, zoals de inmiddels in negen landen gevestigde internetspaarbank heet, is medeverantwoordelijk voor de fraaie winststijgingen van ING. Even pragmatisch gaat ING om met zijn andere hoofdactiviteit: verzekeren. Sinds 1991 is ING vooral in emerging markets (Polen, Hongarije, Tsjechië, India en China, om er maar enkele te noemen) bezig op grote schaal aan burgers levensverzekerings- en pensioenpolissen te verkopen. Een stoutmoedige strategie, want de bevolking van die landen is doorgaans onbekend met dit fenomeen. Van de andere kant: pensioenen en verzekeringen zijn in dit soort landen doorgaans slecht geregeld, dus er bestaat een latente vraag naar zulke producten. De eerste jaren lijdt ING stevige verliezen, want tegenover hoge aanloopkosten staan dan nog betrekkelijk geringe inkomsten. Maar als de organisatie eenmaal op orde is en de stroom premies voor de levensverzekeringen op gang komt, slaat dat beeld meestal radicaal om. In landen als Polen en Hongarije, groeien de winsten met tientallen procenten per jaar en zijn de aanloopverliezen al dubbel en dwars goedgemaakt. Rusland - waar ING in 1994 de tweede buitenlandse bank was die een licentie kreeg - is de nieuwste markt waar het bedrijf deze 'truc' wil gaan uithalen

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

White collars working blue

Van knelpunt in uw operationeel proces naar meetbaar en blijvend resultaat? Kijk hoe First Consulting dit samen met uw medewerkers aanpakt. >> Bekijk filmpje

Meer opinie