Innoveren? Nergens voor nodig

Auteur: Gastauteurs | 18-07-2006

Innoveren? Nergens voor nodig
Gastauteur Theo Loth: Innoveren moet. Of toch niet? Kijk eens naar WalMart en Aldi, twee tegenpolen als het gaat om innovatie, die beide als retailketen zeer geslaagd zijn.

Innoveren moet, althans, dat is een van die pasklare ideeën in de hedendaagse managementleergangen. In Nederland hebben we zelfs een topzwaar innovatieplatform in het leven geroepen dat onder supervisie van de minister-president de weg moet wijzen.

Maar is er wel een juiste weg? WalMart aan de ene kant, kan zich beroepen op de meest geavanceerde informatievoorziening die er is. De Amerikaanse winkelgigant loopt voorop in de proefnemingen met RFID. Als ketenintegratie ergens geslaagd is, dan is het wel bij WalMart. De leveranciers hebben toegang tot het centrale datawarehouse van de kruideniersketen. Tot op artikelniveau kunnen ze de voorraadposities van hun producten volgen. Kassasysteem, voorraadbeheer en bestelsystemen zijn volledig geïntegreerd. Op basis van slimme business intelligence wordt het gigantische assortiment dynamisch geoptimaliseerd. Per locatie, seizoen en tijdstip van de dag. Beroemd is het verhaal van de Amerikaanse vlag en de aanslagen op de Twin Towers en het Pentagon. In de eerste kwartieren na de aanvallen pikten de analysesystemen van WalMart op dat de Amerikaanse vlag in het hele land meer verkocht werd dan anders. Voorspellende software waarschuwde voor te verwachten verkopen die ongehoord veel hoger lagen dan normaal. Op basis van die gegevens besloot WalMart de productiecapaciteit van de grootste vlaggenfabrikanten te reserveren. Toen de concurrenten er na een tijdje ook achter kwamen dat er een enorme run gaande was op de Stars and Stripes, was het te laat. WalMart had alles leeggekocht. En dan Aldi. Aldi is in Duitsland weliswaar de grootste distributeur van PC's, maar staat zelf niet bekend als grootgebruiker van IT. Pas sinds een paar jaar kun je er pinnen. Scannende kassa's zijn net ingevoerd. Dat is jammer, want het was altijd een genoegen om te zien hoe rap de kassadames de bedragen handmatig bij elkaar optelden. Veel sneller dan hun collega's achter de hypermoderne kassascanners. Aldi's vaste assortiment is zeer beperkt en weinig vernieuwend. Vaak zijn de winkels op vrijdag al leeg. Tenminste, in de vestiging bij mij in de buurt. Ook al is WalMart supermodern en Aldi tamelijk ouderwets, voor de aandeelhouderswaarde maakt het niets uit. Op de Forbes-lijst van de rijkste mensen ter wereld staat Karl Albrecht met een vermogen van 17 miljard dollar op nummer 13. De nummers 17 tot en met 21 worden ingenomen door de erfgenamen van Sam Walton, de visionaire grondlegger van WalMart. Op 22 staat dan weer Theo Albrecht, de broer van Karl, met een vermogen van 15,2 miljard. Samen hebben ze de Waltons aardig in de tang. En dat zonder innovatief te zijn geweest

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

Meer opinie