Koloniale herinneringen

Auteur: Mark Koster | 05-02-2006

Koloniale herinneringen
Het koloniale risken herhaalt zich, nu op het speelbord van de mobiele belindustrie. Vooral in Afrika wordt het mobiele landjepik door dezelfde grootmachten gespeeld als in de late negentiende eeuw. De Franse haantjes van Orange bevechten de Engelsen krijgers van Vodafone op dit nog onontgonnen continent.

De mobiele mastodonten streven naar wereldheerschappij en koloniseren Afrika met de passie van Livingstone. De groeiperspectieven in de opkomende markten zijn ongelofelijk. In Tsjaad is de groei van het aantal mobiele gebruikers in 2005 met 293% gestegen. In Liberia en Algerije groeide het aantal gsm-bezitters met respectievelijk 172% en 169%, becijfert The Economist< deze week.

De telefoniestrijd maakt oude sentimenten los. De Britten vechten, net als twee eeuwen geleden, voor een Noord-Zuid lijn ('van Kaapstad tot Cairo'), terwijl de Fransen hun historische Oost-West as weer in ere willen herstellen. Het wordt spannend. Oranje kleurt het al van Madagascar tot Ivoorkust, terwijl Vodafone garnizoenen heeft gelegerd in Egypte, Kenia, Tanzania, Republiek Congo, Lesotho en Zuid-Afrika. Hoe loopt dit af? Wie krijgt zijn zin? Oplettende historici reppen al over een nieuwe Fashoda-crisis. In 1899 kruisten Franse en Engelse troepen elkaar in Fashoda, een plaats in het huidige Soedan. Na dreigende taal van de Britten trokken de Fransen zich terug en kon Engeland zijn begeerde Noord-Zuid lijn openen. De historische parallel zou de komende maanden nog wel eens zeer actueel kunnen worden: Vodafone én Orange zijn beiden legers aan het opbouwen in Egypte (groei 77% vorig jaar). Ook voor Nederland herhaalt de geschiedenis zich. Het Nederlandse KPN heeft nergens voet aan de grond in Afrika en doet verder ook geen enkele poging braakliggende terreinen te veroveren. Opvallend feit: Guy Demuynck, de baas van KPN's mobiele tak, trad vrijdag af.

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

White collars working blue

Van knelpunt in uw operationeel proces naar meetbaar en blijvend resultaat? Kijk hoe First Consulting dit samen met uw medewerkers aanpakt. >> Bekijk filmpje

Meer opinie