KPMG moet biologen in dienst nemen

Auteur: Jeroen Smit | 04-01-2007

KPMG moet biologen in dienst nemen

Driekwart van alle fusies mislukt: min of meer. Managers geven de schuld graag aan de onoverkomelijke verschillen in cultuur van de betrokken bedrijven. Onzin, stelt KPMG na onderzoek begin deze week, het zijn de managers zelf die er een zooitje van maken, ze hebben teveel haast met het realiseren van de zogenaamde voordelen van het samengaan. Tsja. Voor echt zinvol onderzoek zal KPMG minder accountants en meer biologen in dienst moeten nemen.

Het jaar beginnen met flinke kritiek op managers die met fusies en overnames bezig zijn, begint een traditie te worden bij KPMG.

Een jaar geleden stelden dezelfde onderzoekers al vast dat topmanagers vaak teveel geld betalen voor een bedrijf. Met als gevolg dat de nieuwe eigenaar haast krijgt en de druk op het nieuwe huwelijk enorm wordt opgevoerd om snel tot resultaten te komen. Het middenmanagement wordt vervolgens geforceerd om de twee organisaties snel tot één geheel te vormen en ondertussen zo snel mogelijk zoveel mogelijk te bezuinigen zodat de eerste winstcijfers van de nieuwe combinatie er in ieder geval goed uit zien. Het recept om een fusie te laten mislukken. De impliciete boodschap van deze boodschappen is natuurlijk: huur ons, consultants van KPMG, en het komt goed. Maar waar kunnen die ongeveer 1600 in dit soort processen gespecialiseerde KPMG-ers nou eigenlijk bij helpen? Nog meer rekensommen maken. De consultants, van huis uit meestal accountants/economen, pleiten voor een omvangrijk 'due dilligence onderzoek', voordat je met elkaar in zee gaat. En harde afspraken natuurlijk. Alsof mensen zich door rekensommen laten sturen. Volgens mij moet het het een tikje brutaler daar bij KPMG. Om fusies en overnames te laten slagen moet vooral een 'due dillegence- onderzoek' naar de chemie tussen de topmanagers en de lagen er onder worden gedaan. Daar gaat het meestal echt mis. Na de champagne en mooie op al die ongetwijfeld slimme rekensommen gebaseerde intenties ontstaat een enorm (jarenlang durend) gevecht tussen de twee bloedgroepen. Tussen managers die het onbegrijpelijk vinden dat 'die ander van dat andere bedrijf waar ze dingen zo anders doen' de baas is geworden van Controlling, HR, Marketing, R&D, etc, etc. Niet omdat het die ander is geworden, maar omdat zij het niet zijn geworden. Dat simpele gegeven is voor de meeste managers (en daaraan rapporterenden) genoeg om lijnen te gaan trekken (of erger, de boel te gaan saboteren). Dit zo menselijke gedrag heeft niets met rationele rekensommen te maken. Als ze hun klanten echt willen helpen duikt KPMG in dit onvermijdelijke 'apengedrag' van mensen. Voorwaarde lijkt me wel dat ze daarvoor flink wat biologen in dienst gaan nemen. Bij voorkeur biologen die gespecialiseerd zijn in primaten zoals chimpansees, bonobos' en mensen. Een tip om al die rekenende accountants ondertussen wat meer gevoel voor menselijk gedrag bij te brengen, geef ze het boek 'De aap in ons'' van de gelauwerde primatoloog Frans de Waal.

Lees ook

> cv Herman Dijkhuizen, bestuursvoorzitter KPMG
> cv Wouter Bos, partner KPMG
> KPMG partners

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

White collars working blue

Van knelpunt in uw operationeel proces naar meetbaar en blijvend resultaat? Kijk hoe First Consulting dit samen met uw medewerkers aanpakt. >> Bekijk filmpje

Meer opinie