KPN, waar zit de groei?

Auteur: Hans Crooijmans | 29-04-2008

KPN, waar zit de groei?

Groeien is in de regel leuker dan snijden. Maar het is ook lastiger. Ad Scheepbouwer, de hoogste baas van KPN, heeft zich sinds 2003 als een bekwaam saneerder onderscheiden. Nu moet hij zich als een bouwer gaan bewijzen.

‘Terug naar Groei', heet immers de strategie die KPN voor de heeft gelanceerd. Het programma komt erop neer dat de forse som geld die vrij is gekomen door niet aflatende kostenbesparingen, in groei van de omzet (en liefst ook winst natuurlijk) wordt geinvesteerd.

Dat is geen gemakkelijke opgave, zo tonen de vandaag gepubliceerde cijfers over het eerste kwartaal aan. De omzetgroei van 22 procent kwam goeddeels op het conto van overgenomen bedrijven.
De traditionele kern van het bedrijf van KPN, dienstverlening op het gebied van telefonie- en dataverkeer, staat permanent onder druk. De markt voor vaste verbindingen krimpt al jaren en dat proces zet alleen maar door. De kaarten op de mobiele belmarkt in KPN's belangrijkste gebieden (Nederland, Duitsland en Belgie) zijn ook zo goed als geschud. Er wordt weliswaar steeds meer mobiel gebeld en gesurfd, maar de omzet laten groeien is lastig doordat nationale en internationale overheden de mobiele belbedrijven telkens weer dwingen hun tarieven te verlagen.

Stiekem en voorzichtig bewandelde Scheepbouwer al een tijdje een groeipad. De op content gerichte initiatieven (zoals internetsite Planet, interactieve tv en de krant DAG) blijken vooralsnog geen commercieel succes. Dat zou de overtuiging van de KPN-top moeten versterken dat het bedrijf zich beter niet kan inlaten met ‘inhoud', maar zich juist dient te positioneren als een echte ‘provider', een leverancier van telefoon-, data- en internetverbindingen voor consumenten en bedrijven.

In dat licht moet ook de (spotgoedkope) overname van Getronics, zomer 2007, worden gezien. KPN kan nu immers beter beantwoorden aan de wens van de zakelijke klanten om zowel IT- en telecomnetwerken in kantoren en bedrijfsgebouwen te installeren en integreren.
Afgelopen herfst kocht KPN bovendien een meerderheidsbelang in iBasis, een Amerikaans bedrijf dat internationaal telefoonverkeer faciliteert. De bekendste klant van iBasis is de razendpopulaire internetdienst Skype, die met zijn spotprijzen voor bellen een groot deel van de traditionele inkomsten van bedrijven als KPN heeft opgevreten. Zo profiteert KPN via de achterdeur mee van het succes van Skype.

Terug naar Groei loopt tot en met 2010, zodat Scheepbouwer in 2011 op zijn strategie kan worden afgerekend. Nou ja, afgerekend... De CEO zal in dat jaar sowieso aftreden.

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 5 | 1 Waardering

White collars working blue

Van knelpunt in uw operationeel proces naar meetbaar en blijvend resultaat? Kijk hoe First Consulting dit samen met uw medewerkers aanpakt. >> Bekijk filmpje

Meer opinie