Hup Aan de Stegge hup!

Auteur: Jeroen Smit | 02-10-2006

Hup Aan de Stegge hup!

Eindelijk. Onder het kopje 'het is oorlog' gaf Ton aan de Stegge, de nieuwe topman van krantenconcern PCM een paar dagen geleden zijn visitekaartje af. Nou ja visitekaartje: hij stak meteen maar meerdere lonten tegelijk aan. Hij gaat een gratis 'kwaliteitskrant' maken en wil eindelijk echt multimediaal gaan. Hij wil 0 of 100 procent in het AD.

Aan de Stegge vraagt zich bovendien hardop af waarom een krant niet door bijvoorbeeld 150 redacteuren kan worden gemaakt. NRC Handelsblad, Volkskrant en Trouw moeten zich maar gaan specialiseren. U begrijpt: honderden PCM-journalisten happen op dit moment naar adem.

Aan de Stegge heeft gelijk. Als er de komende jaren niets gebeurt, gaan een paar belangrijke redacties/titels onderuit. Het volledig op zijn kop zetten van die veel te grote, angstige krantenredacties is onvermijdelijk. Maar of hij gelijk krijgt: geen beroepsgroep is zo conservatief als journalisten. Het idee alleen al om na te moeten gaan denken over hun eigen kwaliteit of functie is voor velen onacceptabel: 'we zijn geen koekjesfabriek, we zijn de waakhonden van de democratie, etc, etc'. Voor je het weet overheerst een zekere 'ondergangsgeilheid', in de trand van: 'we gaan nog liever kapot met een goede herinnering aan wat we waren, dan dat we een draai maken voor commercie of technologie'. Om echt een draai te kunnen maken, hebben de genoemde prachttitels in ieder geval snel veel frisse jonge journalisten nodig. Multimediale journalisten die begrijpen dat de tijd vrijwel voorbij is dat een journalist gegarandeerd een groot publiek toespreekt. Journalisten die qua toon en onderwerpkeuze een jonger publiek aanspreken en niet dromen van een vast contract voor onbepaalde tijd. De journalist van de toekomst specialiseert zich echt (dus niet steeds 2 jaar op een redactie en dan weer door) en gaat met internet als centrale medium, nieuwswaardige discussies organiseren, de kwaliteit daarvan bewaken. Hij/zij zorgt ervoor dat geïnteresseerden kunnen deelnemen aan de nieuwsgaring én het debat. Hij bedenkt interactieve activiteiten zoals de Politieke AandelenMarkt van de Volkskrant, omdat hij weet dat mee mogen doen een voorwaarde wordt om überhaupt een publiek te bereiken. Maar ja, de redacties van nu zijn al veel te groot, zoals Aan de Stegge terecht constateerde. Om echt een draai te kunnen maken zal er de komende tijd daarom grootscheeps moeten worden gereorganiseerd. Vele honderden journalisten, die de draai niet kunnen of willen maken, moeten gedwongen worden op zoek te gaan naar ander werk. Het is allemaal geen nieuws. Het is alleen zo vreselijk jammer dat de NVJ, de Journalisten vakbond, als een emmertje achter de roeitboot van de vooruitgang hangt. Bij Wegener zijn de eerste rekensommen concreet gemaakt en onmiddelijk legt de bond 'een definitief pakket van eisen' neer. Alle vreselijk ouderwetse, vooral oudere journalisten beschermende spelregels (last in first out/ afspiegelingsprincipe, etc) zullen op z'n minst voor een dramatische vertraging gaan zorgen. Beste NVJ als jullie willen (net als ik) dat al die mooie titels de komende decennia overeind blijven, ga dan nu aan jullie leden uitleggen dat hun vak op het punt staat te verdwijnen. Dat ze een forse draai moeten maken als ze als journalist nieuwe stijl nog mee willen doen. Geeft zo'n woeste buitenstaander als Ton aan de Stegge toch een kans....

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

White collars working blue

Van knelpunt in uw operationeel proces naar meetbaar en blijvend resultaat? Kijk hoe First Consulting dit samen met uw medewerkers aanpakt. >> Bekijk filmpje

Meer opinie