Liever Vegas dan de Veluwe

Auteur: Ivo Weyel | 08-07-2008

Liever Vegas dan de Veluwe
Grote kans dat u wel eens naar een congres gaat. Grote kans ook dat u dat leuk vindt. Er bestaat zelfs een grote kans dat u helemaal niet naar zo'n congres zou gaan als het niet zo leuk was. Wat maakt een congres nou eigenlijk zo leuk? Het onderwerp is dat hoogst waarschijnlijk niet. De mensen dan, het netwerken?

Misschien. Maar de grootste aantrekkingskracht is - geef het maar toe - de plek waar het congres wordt gehouden. Als de keus ligt tussen een bloedinteressant congres in een driesterren Holiday Inn op de Veluwe of een zo-zo-la-la onderwerp in het zessterrenhotel Burj al Arab in Dubai, weet ik wel wat de meesten zullen kiezen. Geen wonder dat de congreswereld steeds exotischer plekken uitzoekt. Geen wonder ook dat steden zich in allerlei bochten draaien om deze lucratieve tak van de reiswereld naar zich toe te trekken. Het is een kwestie van lobbyen en vooral van veel investeren. Steden hebben er honderden miljoenen euro's voor over - soms zelfs miljarden - om hun stad hiervoor zo aantrekkelijk mogelijk te maken.

Recentste voorbeeld is de Spaanse stad Valencia, waar eerder dit jaar de grootse World Cup zeilraces werden gehouden. De halve stad werd ervoor verbouwd: een nieuwe infrastructuur, een nieuw vliegveld, een gigantisch en hypermodern congres- en cultuurcentrum middenin de stad, gebouwd door de beroemde architect Calatrava en tig vijfsterrenhotels. De races waren hier slechts een goede aanleiding voor, maar de achterliggende gedachte was toch deze kleine, redelijk onbetekenende provinciestad in de toekomst aantrekkelijk te maken voor internationale gebeurtenissen in de breedste zin des woords. Congressen dus. Want er wordt wat áf gecongrest in de wereld: The Congress of Laundering and Dry Cleaning, The World Shoe Association, The tall Club for Persons of Above Average Height, Western Carwash Association, the International Swizzle Stick Collectors Association, the World of Concrete. En ga zo maar door. Het jaarlijkse Luxury Lifestyle congres (vorig jaar in Dubai) vindt nu plaats in Moskou, in het zojuist opgeleverde Ritz-Carlton Hotel (zes sterren), waar de kamerprijzen beginnen bij duizend dollar, de Château Pétrus alvast op temperatuur wordt gehouden (68.000 dollar per fles), en het Tsarenontbijt (truffelomelet, Cristal champagne, foie gras, kwarteleitjes) zevenhonderd dollar kost. Oké, er zijn natuurlijk een paar leerzame lezingen door onder anderen de CEO van Gucci en Louis Vuitton en een lifestylejournalist van de International Herald Tribune. Maar een stuk aanlokkelijker zijn toch de feesten en partijen in en rond het hotel, de georganiseerde privébezoeken aan het Kremlin, de helikoptertransfer van vliegveld naar de stad en de soepborden kaviaar die er doorheen zullen gaan. En misschien nog wel wat ander ‘snoepgoed', zoals de meisjes van plezier liefkozend worden genoemd in de Moskouse clubscène.

Ook Marseille probeert zich de laatste tijd als congresstad te afficheren, met medewerking van grote hotelketens die er luxueuze hotels neerzetten, een categorie de er tot nu toe nog niet was. De Verenigde Emiraten (met Qatar en Dubai als belangrijkste spelers) troeven elkaar af in de race om de titel van congresstad nummer één in die regio, Chicago is druk doende zichzelf opnieuw uit te vinden. Maar alle delven het onderspit tegen het razende tempo waarin Las Vegas zich op de kaart zet. De toeristen komen in het weekend, de congresgangers door de week. Zo blijven de kamers zeven dagen per week bezet. In 2005 was de laatste categorie goed voor 6,5 miljoen bezoekers naar de gokstad. Er zijn nu 130.000 hotelkamers. Over vijf jaar zullen dat er 170.000 zijn. In de komende jaren worden twee nieuwe hotels opgeleverd: het Palazzo met 50.000 vierkante meter congresruimte en 3000 kamers, en het Echelon Resort met 100.000 vierkante congresmeter en 3300 kamers. Gokken is al lang niet meer het voornaamste inkomen van de stad - het heeft die plaats aan Macao moeten afstaan -, en ook toerisme is dat niet meer. U gokt het juist: congressen staan op de eerste plaats. Grote kans dus dat u daar in de nabije toekomst verzeild raakt. Op zo'n bloedinteressant congres dat u echt niet kunt missen in uw vakgebied.

 

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

White collars working blue

Van knelpunt in uw operationeel proces naar meetbaar en blijvend resultaat? Kijk hoe First Consulting dit samen met uw medewerkers aanpakt. >> Bekijk filmpje

Meer opinie