Saab lift mee op eurohaat

Auteur: Mathijs Bouman | 12-09-2006

Saab lift mee op eurohaat
Alles is commercie. Zelfs de afkeer van de euro die 'alles zoveel duurder heeft gemaakt'. Althans dat denken ze bij Saab. Met een behoorlijk bizarre en bedrieglijke reclamespot proberen de Zweden te cashen op het Hollandse euroverdriet.

Heeft u 'm al gehoord, die nieuwe radiocommercial van Saab? Op internet is de reclame voor de Saab 9-3 moeilijk te vinden (ik vond het alleen in dit fragment van Radio 1, forward naar tijdstip 58:30). Hieronder mijn eigen transcriptie van het opmerkelijke spotje:

'Hier in Nederland betaalt men tegenwoordig zonder moeite drieëneenhalve euro voor een biertje. Dertig euro voor een taxiritje centrum. En wordt er zonder blikken of blozen een trendy honderd euro voor een knipbeurt gevraagd. Als wij in de eurogekte mee zouden gaan, moeten we voor een Saab 9-3 inmiddels zo'n 40.000 euro vragen. Maar in Zweden hebben we geen euro. De standaard rijk uitgeruste Saab 9-3 is er daarom al vanaf 264.000 Zweedse kroon. Oftewel 29.690 euro.'
Tja. Is dit briljante guerrillamarketing, of zet Saab impliciet alle inwoners van het eurogebied te kakken in een poging meer 9-3's te slijten? Dat is waarschijnlijk een kwestie van smaak. Zeker is dat het een behoorlijk bedrieglijke commercial is. Een Saab kost geen 40 mille, maar minder dan 30 mille omdat Zweden geen euro heeft, dat is de hoofdboodschap van Saab. Het Zweedse 'nej' tegen de euro heeft dus voorkomen dat de 9-3 meer dan 33 procent in waarde steeg! Dat is op zich niet onmogelijk - als de inflatie in het eurogebied veel hoger was dan in Zweden, en/of de Zweedse Kroon enorm in waarde is gedaald ten opzichte van de euro. Nu was sinds de invoering van de (girale) euro in januari 1999 de inflatie in het eurogebied inderdaad hoger en is de kroon gedeprecieerd. Maar lang niet genoeg om aan die 33 procent te komen. Januari 1999 kostte een euro 9,08 kroon. Nu is dat 9,28 kroon. Dat is een waardedaling van ongeveer 2 procent (bron: Riksbank). De totale inflatie tussen 1999 en nu in het eurogebied bedroeg 17,8 procent, die in Zweden was 13,0 procent - een verschil van 4,8 procent (bron: Eurostat). Als Zweden de euro had ingevoerd zou de Saab 9-3 dus zo'n 6,8 procent duurder zijn geworden, oftewel 31.709 euro. Da's lang geen 40 mille. De reclame is niet alleen kinderachtig en hatelijk, maar ook nog eens domweg onjuist. Goedbeschouwd is dat nog niet eens het meest bizarre van de commercial. Dat de Zweden met droge ogen durven te beweren dat het bier hier zo duur is, is natuurlijk een gotspe. Iedereen die wel eens een (waterig) biertje in Stockholm heeft gedronken, en daarna platzak naar het hotel terug moest lopen (Zweedse taxi's zijn ook erg duur), kan dat beamen. Bier in Zweden is onbetaalbaar. Net als veel andere producten. Niets voor niets staat op de lijst met meest dure steden van de wereld, Stockholm op plek 36. Amsterdam is goedkoper, en vinden we pas op plaats 41. Volgens de planning gaat de huidige 9-3 in 2008 uit productie. Blijkbaar moet de voorraad voor die tijd uitverkocht zijn, en zijn alle middelen om dat doel te halen gerechtvaardigd.

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

White collars working blue

Van knelpunt in uw operationeel proces naar meetbaar en blijvend resultaat? Kijk hoe First Consulting dit samen met uw medewerkers aanpakt. >> Bekijk filmpje

Meer opinie