Nike wordt wereldkampioen (Dank Ronaldinho!)

Auteur: Mark Koster | 05-05-2006

Nike wordt wereldkampioen (Dank Ronaldinho!)
Nike wint het wereldkampioenschap voetbal in Duitsland. De Amerikaanse sportfabrikant heeft samen met Google een slimme marketingcampagne bedacht met de lancering van voetbalwebsite www.joga.com. Het is een portal met sensationele voetbalvideo's van Nike spelers die al honderden miljoenen keren zijn bezocht.

Vier jaar geleden in Korea ging de strijd nog tussen Adidas en Nike. De finale tussen Brazilië en Duitsland was toen de apotheose van het gevecht tussen het Beierse en het Amerikaanse sportmerk. Adidas was sponsor van de Duitsers, terwijl de balgoochelaars uit Zuid-Amerika door Nike werden geholpen. Hoe is het de twee titanen vergaan? Adidas, die de toernooibal levert en wederom de thuisploeg ondersteunt, heeft het afgelopen jaar 13% meer verdiend (totale omzet: 6,6 miljard euro). Niet slecht. Maar de cijfers zijn een beetje geflatteerd.

In West-Europa, waar meer dan de helft van Adidas wordt gekocht, is de groei gestopt. In 2005 groeide de omzet ten opzichte met 2004 met slechts 3%. Zou dat te maken hebben met de belegen gezichten van Adidas? Grote Adidasman is nog steeds David Beckham, de matig presterende middenvelder van Real Madrid. Adidas heeft kortom een imagoprobleempje. In januari lijfden de Duitsers het hippere Reebok in. Deze Britse schoenenreus heeft een iets wilder en maatschappelijk correcter imago. Gezicht van dit merk is de Franse speler Thierry Henry. Henry en Reebok proberen de jeugd te bereiken met engagement. De donkere Fransman is een anti-racisme activist en bepleit tolerantie op de velden. Henry en Beckham moeten Nike, de absolute nummer 1, gaan verslaan. Dat gaat dit WK niet lukken. Nike boekte vorig jaar een recordwinst (met een omzet van 13,7 miljard euro) door zich te koppelen aan nummer 1 sterren als Wimbledon-winnares Maria Sjarapova, tourheld Lance Armtrong en most of all Ronaldinho, de beste voetballer ter wereld. Nike heeft een deel van zijn campagne rondom de grootste speler op aarde gebouwd. Met subtiele guerillamarketing rondom deze Braziliaanse Barcelona-speler bereikt Nike een miljardenpubliek. Kijkt u naar de volgende door Nike gesponsorde filmpjes en u weet waarom Oranje zeker niet gaat winnen.

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

White collars working blue

Van knelpunt in uw operationeel proces naar meetbaar en blijvend resultaat? Kijk hoe First Consulting dit samen met uw medewerkers aanpakt. >> Bekijk filmpje

Meer opinie