Peijs spoort niet

Auteur: Mark Koster | 22-03-2006

Peijs spoort niet
Nieuwe rel rondom de Betuwespoorlijn.Prorail, het staatsbedrijf dat het spoor onderhoudt, gaat de Betuwelijn nu alleen exploiteren, nadat het twee commerciële zakenpartners via slinkse methoden uit een publiek-privaat consortium heeft gedrukt.

Volgens Zeger van Asch van Wijk, commissaris van Towrail (een van de twee gedupeerde partijen), heeft Pro-rail een vuil 'spel' gespeeld en de marktpartijen weggetreiterd. Het is de zoveelste episode van een mislukte publiek-private samenwerking op het spoor. De pogingen om commerciële partijen op de rails toe te laten zijn tot op heden uitgelopen op een drama. De NS en zijn brutale onderhoudsbroertje Prorail gedragen zich nog steeds als verwende monopolisten.

Prorail is er de laatste jaren verantwoordelijk voor dat vele treinen uit wissels reden en zich in perrons boorden, maar heeft de grote mond van Microsoft. Met de exploitatie van de Betuwelijn vervreemdt dit verkapte nutsbedrijf zich nu van haar wezenlijke taak: zorgen dat de treinen ongeschonden en op tijd het perron binnen glijden. Karla Peijs, de minister van Verkeer en Waterstaat, moet optreden tegen deze vlerkerige alleenheerser en eisen dat ook marktpartijen meedoen aan dit infrastructurele megaproject. Want wie draait er straks op voor de kostenverslindende ambities van een paar ambtenaren in krijtstreep? Precies: u. De komende vijf jaar betaalt de belastingbetaler in ieder geval al 76 miljoen euro aan het onderhoud. Daar komt nog 700 miljoen euro bij voor de aanleg. Aanvankelijk zouden daar ook commerciële partijen aan meedoen. Niet wanhopen. Volgend jaar kunt u weer stemmen.

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

Meer opinie