Het wordt tijd dat Kleisterlee opstapt

Auteur: Hans Crooijmans | 23-01-2007

Het wordt tijd dat Kleisterlee opstapt

Hij heeft enorm veel goeds gedaan. Maar zijn doel om Philips jaarlijks meer dan 10 procent (inmiddels bijgesteld tot 5 procent) te laten groeien is bij lange na niet gehaald. Ruimte maken dus voor een ander type baas.

Fortune verkoos hem begin deze maand tot Europees zakenman van het jaar. De grootste verdienste van Gerard Kleisterlee was volgens het Amerikaanse zakenblad dat hij het aandurfde om Philips' chipdivisie van de hand te doen, iets waarover zijn voorgangers slechts stiekem durfden te praten. Kleisterlee komt ook de eer toe dat hij de omstreden reclamekreet Let's make things better inruilde voor een slogan (Sense and Simplicity) die het Philipsgevoel beter benadert. Voorts stuurde hij het schuldenvrije concern naar allengs betere financiele resultaten. Kleisterlee is er bovendien in geslaagd om van het Philips een 'logisch' in elkaar stekend concern te maken, met nog slechts vier divisies: verlichting, consumentenelektronica, medische systemen en huishoudelijke apparaten. En hij zorgde voor hoognodige rust in de gelederen. Vergeleken met de tumultueuze taferelen die zich afspeelden in de jaren waarin Jan Timmer en Cor Boonstra het bedrijf aanvoerden, is het in de top van het huidige Philips ronduit saai.

Toch valt er ook wel wat af te dingen op het leiderschap van Kleisterlee. Sinds hij in 2001 aantrad heeft hij namelijk zijn bijgestelde groeidoelstelling slechts gedurende een jaar - 2006 - waargemaakt. De krimp die inzette onder Cor van der Klugt en die een vervolg kreeg onder Timmer en Boonstra, is ook door Kleisterlee niet tot staan gebracht. Ter illustratie: de omzet van Philips ligt anno 2006 met krap 27 miljard euro ruim 10 procent lager dan die in 1984. Nota bene: ongecorrigeerd voor inflatie. Kleisterlee roept wel dat hij wil groeien en acquisities plegen, dat hij van Philips een high tech/high growth company wil maken, maar het komt er te weinig van. Dat is geen schande. Harde saneerders zijn doorgaans geen solide bouwers; echte entrepeneurs zijn vaak geen accurate managers. Zoals slimme techneuten in de regel geen goede marketeers zijn. Vandaar dat het niet gek zou zijn om bij Philips een nieuwe topman te laten proberen meer uit het wereldmerk te halen. Anders gezegd: het wordt tijd dat Kleisterlee plaats maakt. Maar in een interview met de Telegraaf laat de 60-jarge Kleisterlee juist blijken dat hij zijn tot oktober 2008 lopende contract wil uitdienen. En hij is zelfs in voor een verlenging als zijn echtgenote Annemiek, de commissarissen en aandeelhouders daar geen bezwaar tegen hebben. Doe het niet!, zou ik zeggen. Temeer omdat er volgens hemzelf binnen het bedrijf genoeg kandidaten zijn om hem op te volgen. Kleisterlee was een zegen voor Philips. Echter, ook voor hem geldt de stelregel dat de meeste topmanagers niet te vroeg afzwaaien, maar te laat

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

Meer opinie