Philips: liever aankopen dan inkopen

Auteur: Hans Crooijmans | 27-11-2007

Philips: liever aankopen dan inkopen

Philips betaalt 1,8 miljard euro voor het Amerikaanse verlichtingsbedrijf Genlyte. Te veel, vinden sommige analisten. Ze wijzen er onder meer op dat die prijs bijna 60 procent hoger is dan de laatste beurskoers en dat er een recessie dreigt in de Verenigde Staten.

In de Breitnertoren in Amsterdam halen ze hun schouders op. En terecht. Want alleen al uit lijfsbehoud moet Philips elke gelegenheid aangrijpen om bedrijven te kopen, marktaandelen te versterken en zichzelf groter te maken. Philips bulkt namelijk van het geld. De schatkist puilt uit. Schulden heeft het bedrijf niet of nauwelijks. En intussen stromen de miljarden binnen in de vorm van ingehouden winsten en - vooral - de opbrengst van verkochte bedrijfsonderdelen en deelnemingen.

Uitgaven en investeringen zijn er natuurlijk ook, maar die wegen niet op tegen de inkomsten. Afgelopen voorjaar schatte de in zijn voorspellingen altijd prudente CEO Gerard Kleisterlee het surplus de komende jaren op ‘15 tot 20 miljard euro'.


Wat te doen met al dat geld? Oppotten is geen optie. Dat zou namelijk allerlei activistische aandeelhouders en private equitybedrijven aanzetten om Philips op te kopen, in stukken te knippen en die tegen een betere prijs doorverkopen. Hoe meer geld er op de plank ligt bij Philips, des te gemakkelijker de financiering van een opsplitsingscenario.


Een andere mogelijkheid is om de vele miljarden terug te geven aan aandeelhouders. Echter, een superdividend uitkeren blijkt fiscaal vaak onaantrekkelijk. En het alternatief dat Philips al een tijdje toepast (te weten: inkoop van aandelen), is eigenlijk nog dwazer. Zelfs beleggers beginnen dat te begrijpen, gelet op de vertraging waarmee het aandeleninkoopprogramma van Philips naar verluidt kampt. Diverse grote pensioenfondsen zijn niet bereid om hun stukken tegen de huidige beurskoers bij Philips in te leveren.


Een langjarig en uitgebreid programma van inkoop van aandelen is eigenlijk een gotspe. In feite geeft de leiding van het bedrijf daarmee namelijk te kennen dat ze geen knip voor de neus waard is. Ze slaagt er namelijk niet in te doen ze zou moeten doen: ondernemen.


Groeien, nieuwe producten ontwikkelen en markten veroveren is al bijna 25 jaar het grote Philipsprobleem. De omzet van het concern komt ook dit jaar weer lager uit dan in 1984. In absolute bedragen, wel te verstaan. Dus niet eens rekening houdend met de inflatie gedurende al die jaren.


Al te lang heeft Kleisterlee op de centen gezeten. Sinds kort is hij er kennelijk ook van doordrongen dat Philips het grote overnamespel moet meespelen. En dat het - als je toch geld zat hebt - eigenlijk niet uitmaakt hoeveel je betaalt voor een aankoop. Berekingen waarmee altijd wordt geschermd zijn sowieso arbitrair, vaak te rooskleurig, en na drie maanden al niet meer actueel. Gelukkig gaat het tempo van overnames bij Philips dus omhoog.


Het belangrijkste argument voor acquisities dient in dit geval te zijn dat de positie van de eigen onderneming ermee wordt versterkt. Dankzij de aankoop van Genlyte wordt Philips in de Verenigde Staten de nummer een in verlichting, laat het bedrijf weten. Dat zegt uiteraard niet alles, maar marktleiderschap kan bijvoorbeeld voor prijsstelling geen kwaad.

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

White collars working blue

Van knelpunt in uw operationeel proces naar meetbaar en blijvend resultaat? Kijk hoe First Consulting dit samen met uw medewerkers aanpakt. >> Bekijk filmpje

Meer opinie