Heeft u plezier op de werkvloer?

Heeft u plezier op de werkvloer?
Hoe vaak wordt er de laatste tijd aan u de vraag gesteld: ‘Heb je plezier in je werk?' Ik hoor hem eigenlijk weinig meer. Wellicht is het omdat mensen denken dat managing directors wel andere dingen aan hun hoofd hebben; zeker nu. Maar misschien is het ook een signaal dat we met z'n allen wel heel serieus geworden zijn.

Terwijl plezier in je werk de basis is van creativiteit. Niet onbelangrijk voor de wereld waarin mijn bureau opereert. Het zorgt ervoor dat we open en onbevangen naar de zaken kunnen kijken. Dat we alle ‘serieuze' kaders even van ons af kunnen schudden en met nieuwe ogen kunnen kijken. Het zorgt er ook voor dat we optimistisch en positief blijven. Kortom, het is van essentieel belang voor een creatief proces. Wanneer wij plezier hebben in ons werk, leveren we simpelweg beter werk.

Serious business

Met dit in het achterhoofd heeft mijn Canadese collega Frank Palmer, CEO van DDB Canada, de managers van zijn bureaus uitgedaagd om ‘Fun Shui' in ieder kantoor toe te passen. Met de vraag, hoe kunnen we ervoor zorgen dat onze werknemers dagelijks meer fun krijgen op de werkvloer? ‘Having fun' is in dit licht als ‘serious business' op de agenda van 2009 gezet. En reken maar dat dit er voor volgend jaar nog steeds op staat, want DDB is opnieuw nummer 1 bureau in Canada geworden.

Experimenten

Dat fun serious business is, zien we ook aan een initiatief van onze klant Volkswagen in Zweden. Recentelijk heeft Volkswagen namelijk The Fun Theory (www.thefuntheory.com) geïntroduceerd. De gedachte daarachter is dat ‘fun' het beste gedragsverandering in de hand werkt. Ze testen hun theorie door middel van een aantal interessante sociale experimenten, waarbij ze bijvoorbeeld de glasbak omtoveren tot een fruitautomaat. Met als gevolg dat meer mensen de glasbak gebruiken, omdat het simpelweg leuk is om te doen.

Minder serieus
Ook zien we dat consumenten steeds meer behoefte hebben aan wat meer luchtigheid en plezier. Het mag allemaal wel wat minder serieus. DDB SignBank heeft hier meerdere signs over gespot. We zien het aan de zin van onzin. Op Facebook regeert de onzin, daar is weinig serieus te vinden. Zo worden de filmpjes van kabouter Wesley er veelvuldig gepost.

Plaksnorren op feesten

In het uitgaanscirquit zien we steeds meer initiatieven zoals Club Zonder Filter en Are You Jokki Enough, die feesten opvrolijken door gasten bijvoorbeeld plaksnorren op te doen of verkleedspullen te geven. In de VS wint creative grooming aan populariteit, het scheren van je poedel in rare figuren. En steeds meer mensen doen aan lachyoga.

Leuke kant van werk
Tijd dus om fun serieuzer te gaan nemen. En de serieuze zaken af en toe wat luchtiger te benaderen. En ook in mindere tijden aandacht te besteden aan de léuke kant van bijvoorbeeld ons werk. Daarom wil ik mijn column deze keer afsluiten met een serieuze vraag u: heeft u plezier in uw werk?

Lees ook:
> Tijd om wakker te worden uit de slapende wereld
> Positiviteit neemt toe als je het weggeeft
> Verandering begint bij jezelf
> Van ratio naar gevoel
> Hoe rationeel is de sociale consument?

facebook