De kunst en kunde van presenteren

Auteur: Marvin Sutherland | 30-09-2010

De kunst en kunde van presenteren

Door gastauteur Marvin Sutherland: Spreken in het openbaar is een kunst en een kunde. In mijn werk help ik vaak directeuren, managers, professionals en verkopers met hun pitch. In maatwerktrainingen bij gerenommeerde bureaus (advocatuur, ICT'ers), open trainingen of in één op één coaching van CEO's.

Ik krijg allergische reacties als ik een spreker ter afsluiting hoor zeggen: "Ik ben blij dat ik mijn verhaal kwijt kan; bedankt voor je aandacht." Zo'n presentatie en een afronding met een dergelijke strekking zijn zeer mager!

Aandacht
Vooral in deze tijd van informatieovervloed en de strijd om aandacht van mensen, heb je maar één kans om een goede indruk te maken en je doelen te bereiken!

Call to action
Soms ‘onderga' ik presentaties waarbij ik word overstelpt door PowerPoint sheets. De ene dia na de andere rolt over het scherm, afgewisseld door grappige YouTube films.
Maar na afloop vraag ik mij af wat ik heb moeten meenemen uit deze presentatie? Hoe moet ik me voelen? Wat wil de spreker dat ik ga doen? Wat is zijn Call to Action?

Beroeren
Presenteren is meer dan alleen informatie overbrengen. Als presentator is het onontbeerlijk om jouw toehoorders te overtuigen, hen in hun hart te raken en hen in beweging te brengen. Ook als jouw publiek zeer kritisch is, weerstand heeft of afwachtend is.
Het gaat dus niet alleen om informatieoverdracht. Je wilt doelen bereiken; een presentatie is resultaatgericht! Alleen je passie voor een onderwerp en je vakinhoudelijke expertise zijn daarom niet genoeg. Mensen in beweging krijgen, is essentieel om succesvol te kunnen zijn als presentator.

Drie thema's centraal
Bij effectieve en boeiende presentaties staan drie zaken centraal: jij als presentator, een doelgerichte inhoud, en de toehoorders in hun hart raken.

Presentatietips
In dit artikel deel ik graag een aantal presentatietips die hierop gericht zijn, om nog beter te presteren bij een volgende presentatie.

1. Persoonlijk: overwin je plankenkoorts.
Uit onderzoek (Burnley, Cross en Spanos) blijkt dat 45% van de ondervraagden spreken in het openbaar als angst hoger noteert dan de dood. In een andere analyse (Book of Lists van Wallenchinsky, Little & Brown) plaatst 41% uit 3000 respondenten deze spreekangst als hoogste op de lijst. Kun je hieruit concluderen dat mensen liever doodgaan, dan dat zij bij hun eigen begrafenis en toespraak houden?
Detox daarom je mentale processen en emoties.
- Mentale Detox: daag je belemmerende gedachtes uit! Welke negatieve gedachtes houden jou bezig? Zijn deze gedachtes 100% waar? Of zijn ze slechts een illusie, een gedachte die jij nu ter plekke verzint? Wat is het ergste dat je kan gebeuren?
- Emotionele Detox: ervaar de emoties vooraf (een paar dagen van tevoren, natuurlijk), waardoor je deze kunt loslaten. Het is als het ware een heteluchtballon die je laat leeglopen.
Als je vol zit met spreekangst laat je weinig ruimte over voor overtuigingskracht.


2. Inhoud: ga efficiënt en doelgericht om met je tijd.
Wat wil je met je presentatie bereiken in de (beperkt) beschikbare tijd? Wat wil je dat jouw toehoorders weten, vinden, voelen en doen na jouw presentatie? Op basis van deze doelen bouw je je presentatie op.
Presenteren is een doelgerichte activiteit. Beoordeel je presentatie aan de hand van welke informatie nice to know is en wat must know is.
Daarom geldt: Presenteren = Selecteren. Less = More.


3. Toehoorders: Betrek je toehoorders erbij. Engage & Inspire.
Vooral in deze tijd waar mensen elke 5 minuten kunnen kiezen uit minimaal 50 presentaties, fysiek (offline) en online (webinars), is het noodzakelijk om je toehoorders te betrekken bij en te boeien met jouw verhaal.
- Kies een vorm waarbij zij zich speciaal voelen, door hen persoonlijk welkom te heten of hen persoonlijk te bedanken dat zij ondanks hun drukke agenda hebben gekozen voor jouw presentatie.
- Sluit aan bij hun state of mind: wat zijn jouw uitdagingen als (sales)manager in deze uitdagende tijden?
- Betrek hen erbij door uitnodigende vragen te stellen: "Wie weet wat de drie belangrijkste zaken zijn bij het boeiend presenteren voor groepen?"

Ik hoor graag Uw reacties!

Marvin Sutherland (1959) is directeur bij Essential Business Improvement. Hij is verder medeoprichter van Ondernemen met moed, een samenwerkingsverband tussen verschillende Consultancybureaus. 

Lees ook:
> Gezocht: leiders die kunnen communiceren en inspireren
> Leiden zonder er te zijn
> Communicatie, sleutel tot succes!

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

Meer opinie