Klassenscheiding op zee

Auteur: Ivo Weyel | 24-06-2008

Klassenscheiding op zee
Op een beetje nivelleren is niks tegen. Dat moeten ze de laatste jaren in de cruisewereld hebben gedacht. Maar misschien is het ietwat uit de klauwen gelopen. Het aantal Amerikaanse cruisepassagiers steeg in 2006 met ruim dertig procent, tot een totaal van bijna tien miljoen.

Dat bestond voor het overgrote deel niet uit de kapitaalkrachtige doelgroep die tot zo'n vijf jaar geleden de wereldzeeën bevoer. Cruisen is namelijk zwaar gedemocratiseerd. De gigantische nieuwe schepen die de laatste jaren te water werden gelaten, richtten zich juist op de financieel wat minder bedeelden. De middenstand wordt de zee op gelokt met veertiendaagse reizen voor minder dan 650 dollar all-in. Gezinnen stromen toe. Rennend en schreeuwend kroost neemt de dekken en zwembaden over, waar vroeger gepensioneerde rijkaards in alle rust een boekje lagen te lezen. Elegante captains dinners in avondkledij leggen het af tegen massale schransbuffetten in korte broek.

De toekomst ziet er nog massaler uit, want de rederijen zijn meer dan tevreden over de nieuwe aanwas. In 2006 was de cruisewereld goed voor een bijdrage aan de Amerikaanse economie (inclusief alles, dus ook de bouw van de schepen) van bijna 36 miljard dollar.

Lucratieve doelgroep
Wat te doen als rijkaard die zijn exclusieve wereld wellicht een tikkie te veel ziet nivelleren? En wat te doen als rederij die deze toch nog steeds uiterst lucratieve doelgroep allerminst kwijt wil? Men heeft niet lang naar een oplossing hoeven zoeken. Deze is gevonden in de scheiding van de twee werelden. Natuurlijk blijven de kleinere, peperdure boten in de vaart, waar je bij het aan boord stappen al een paar duizend dollar armer bent. Maar de grote boten hebben zoveel te bieden dat men ook daar de bovenklasse graag verwelkomt.

Klassescheiding
Neem de Queen Mary 2 van rederij Cunard. Daar mogen de goedkoopste hutten (staterooms) alleen dineren in het massale Britannia restaurant. De iets duurdere hebben toegang tot de Princess Grill, waar bladzilver de toon voert. En de hoogste categorie suites (met privé butlerservice) mag exclusief binnen in de Queens Grill, waar het bladzilver is vervangen door bladgoud. De Norwegian Cruise Line heeft voor de duurste hutten (genaamd Garden of Courtyard Villas) zelfs aparte zonnedekken gereserveerd, met een eigen zwembad, gym en tearoom. Veel schepen hebben voor de veelbetalers al een priority check-in, of zelfs een aparte ingang die direct naar de vipverdieping leidt. Cunards nieuwste schip, de onlangs gedoopte Queen Victoria, heeft voor hen zowaar aparte liften opdat de dure gasten in hun couturejaponnen op weg naar het exclusieve restaurant niet hoeven aan te schuren tegen de synthetische niemendalletjes van het hoi polloi.
Ook de uitstapjes onderweg naar het vaste land, gaan apart. Er zijn speciale excursies voor de upper-deckgasten. Dan staan links de gidsen met de opgestoken paraplu's en de bussen klaar voor het gewone volk, en rechts de personal shoppers en de geblindeerde limo's voor de vips. Links gaat naar de shopping malls, rechts naar exclusieve boetieks waar de kledingmaat van tevoren door de butler is doorgegeven, en de jurkjes keurig klaar hangen in de paskamer (een zeer succesvol initiatief van rederij Seabourn).

Succesvol
Zo worden speciale enclaves gecreëerd voor de rijken, te vergelijken met iets soortgelijks dat in de hotelwereld al vele jaren uiterst lucratief is gebleken: de executive floor. The New York Times onderzocht deze klassenscheiding en concludeerde dat ook dit equivalent op het water een enorm succes is. De dure suites vliegen bij alle rederijen als eerste weg. De genoemde Villas van de Norwegian Cruise Line (vanaf 45 honderd dollar per week) zijn altijd allemaal geboekt. Rederij Crystal, die sinds kort diners aanbiedt met exclusieve wijnen en spijzen voor duizend dollar per persoon, meldt dat deze binnen het uur zijn volgeboekt.

Aantrekkingskracht
Misschien is de extra aantrekkingskracht wel dat je je duur betaalde status kunt etaleren. Kwestie van ogen uitsteken. Je kunt vanaf het hoger gelegen vipdek letterlijk neerkijken op the other half, zoals dat ook al in de tijd van de Titanic gebeurde. Wat heb je immers aan een Rolls Royce als niemand je nakijkt

Lees ook:
> De Zonnebloem: energiezuinig cruisen op de Rijn
> De Celebritysupermarkt
> Boskalis verkrijgt opdracht in Bahamas ter waarde van 44 miljoen dollar
> Biografie Peter Berdowski, CEO Boskalis
> Grote maritieme orders voor Imtech

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

White collars working blue

Van knelpunt in uw operationeel proces naar meetbaar en blijvend resultaat? Kijk hoe First Consulting dit samen met uw medewerkers aanpakt. >> Bekijk filmpje

Meer opinie