Rood gevaar: Joop den Uyl Airport

Auteur: Mark Koster | 31-05-2006

Rood gevaar: Joop den Uyl Airport
Alarm! Alarm! Schiphol dreigt te worden gekaapt door rode baronnen. Lodewijk Asscher, de socialistische wethouder uit Amsterdam, wil dat de gemeente Amsterdam een meerderheidsbelang neemt in een van de belangrijkste motoren van onze economie. Kan iemand deze Napoleon aan de Amstel uitleggen dat hij daar niks te zoeken heeft?

Nergens in omringende landen heeft de overheid een controlerend belang in een luchthaven. In Londen is BAA grootaandeelhouder, Frankfurt staat aan de beurs genoteerd onder de naam Fraport en ook het Brusselse Zaventem is aan de tucht van de markt overgeleverd.

Wat wil Asscher bereiken? Ik vrees dat hij de groei van de luchthaven wil gaan stoppen. Hij zit in een coalitie met Groen Links en die zijn altijd huiverig geweest voor meer, meer, meer. De Amsterdammers hebben nu een 21% belang in de luchthaven. Asscher wil wel 30% van de overheid (heeft nu 75%) kopen om, ja om wat eigenlijk? In NRC Handelsblad rekent hij voor dat gemeente zijn investering terugverdient als er een superdividend wordt uitgekeerd door minister Zalm. Dan moet Schiphol wel naar de beurs, beseft hij ook. Een bijzondere gedachte. Een beursgenoteerd gemeentelijk luchthavenbedrijf. Waarom niet gewoon privatiseren? Heathrow is in handen van een Brits consortium en maken zich drukker om de werkgelegenheid en het milieu dan megalomane politici uit Amsterdam. Waarom zou de gemeente Amsterdam een winkelpark en luchthaven moeten exploiteren? De gemeente voert bij deelnemingen al jaren een 'nee, tenzij' beleid. Nooit meedoen, mits zware overwegingen. Investeer dat geld in onderwijs of innovatie. Schiphol slokte de laatste vijf jaar jaarlijks gemiddeld rond de 300 miljoen euro per jaar aan investeringen op. Schiphol maakt een nettowinst van 158,3 miljoen euro. Dertig procent van de winst wordt als dividend uitgekeerd. De staat cashte vorige jaar 47 miljoen euro. Als Asscher slim is, eist hij een hoger dividend van Zalm. Dat is makkelijker verdiend dan het overnemen van de hele luchthaven. Twee: als Asscher werkelijk geld wil verdienen zal hij de omzet van de havengelden (57% van de totale omzet) moeten blijven kietelen. Dus, meer landingsbanen, dus meer vliegtuigen, dus meer, meer, meer. Heeft hij dat al aan zijn groene coalitiegenoten verteld? Het uitbaten van een luchthaven vergt slim ondernemerschap, maatschappelijk bewustzijn, maar vooral vrijheid van handelen. Laat dat aan moderne waaghalzen over, zoals bij Heathrow. Of is Asschers irritante bemoeizucht met de luchtvaart domweg een familiekwaal? De moeder van de rode Napoleon is namelijk commissaris bij KLM

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

White collars working blue

Van knelpunt in uw operationeel proces naar meetbaar en blijvend resultaat? Kijk hoe First Consulting dit samen met uw medewerkers aanpakt. >> Bekijk filmpje

Meer opinie