Schiphol voor zaken, Lelystad voor vakantie

Auteur: Hans Crooijmans | 08-06-2007

Schiphol voor zaken, Lelystad voor vakantie
Het drukke vakantieseizoen vormt een goede aanleiding om over groeiscenario’s voor onze nationale luchthaven na te denken.

De betekenis van mainport Schiphol voor de Nederlandse economie en het bedrijfsleven is moeilijk te overschatten. Alleen al daarom is het verstandig dat het kabinet heeft besloten om de privatisering en beursgang terug te draaien. Schiphol is een succesverhaal. Internationale reizigers geven de luchthaven jaar in, jaar uit hoge waarderingen. De op drie na (Heathrow, Charles de Gaulle en Frankfurt-Hahn) drukste Europese luchthaven is compact: het is niet nodig je voor transfers per treintje van de ene terminal naar de andere te verplaatsen. Daarnaast kun je er goed goed parkeren, de tax free shops zijn concurrerend en over het aantal bestemmingen en frequenties van luchtverbindingen hoef je niet te klagen.

Schiphol ontpopt zich ook in toenemende mate tot een belangrijk kantoren- en zakencentrum. Een kleine 60.000 mensen hebben er een baan. Geluidoverlast? Helemaal stil is het niet rond Schiphol. Maar in de buurt zijn al veel woningen geïsoleerd. En er wordt creatief omgegaan met aanvliegroutes en gebruik van start- en landingsbanen. Wie helemaal allergisch is voor lawaai kan gewoon verhuizen. De verkoopprijzen van huizen in de buurt zijn prima. Eigenlijk heeft Schiphol maar een probleem: vroeg of laat loopt de luchthaven tegen de grenzen van zijn groei aan. Vrachtverkeer blijft toenemen. Het aantal passagiers is sinds 1997 bijna 70 procent gestegen van tot ruim 46 miljoen. Er is nog enige rek. Officieel heeft de luchthaven een capaciteit van 58 miljoen reizigers. Maar wat als, zoals sommige voorspellingen luiden, dit aantal tot 2020 toeneemt tot 80 miljoen? Hoeft geen probleem te zijn, stelt het Ruimtelijk Planbureau in een recent onderzoek. Schiphol heeft immers nog mogelijkheden om te groeien. Bijvoorbeeld door het optimaliseren van de bestaande terminals of door een nieuw stationsgebouw bij te bouwen. Een aantrekkelijke optie is ook om afhandeling van goedkope en vakantievluchten compleet te verplaatsen naar Lelystad, zodat Schiphol zich op zijn rol als internationale hub voor lijnvluchtpassagiers kan concentreren. Lijnvuchten en vakantiediensten bedienen twee verschillende soorten markten en passagiers. Overstappen van vakantievlucht naar lijntoestel – of omgekeerd – gebeurt zelden of nooit. Trouwens, voor slaapsteden als Lelystad en Almere kan zo’n trekker van werkgelegenheid allerminst kwaad. En er is voldoende open ruimte in de buurt. Geluidoverlast is niet noodzakelijk. Uitwijken naar Lelystad is in elk geval beter dan een met name door de milieubeweging bepleit krimpscenario. (Ben trouwens wel heel benieuwd naar de politieke voorkeur van al die mensen die o zo graag vanaf Schiphol vliegen naar hen inspirerende oorden als Khatmandoe en Goya.) En ook de bouw van een nieuwe luchthaven in de Noordzee is onrealistisch. Onder meer vanwege de gigantische kosten daarvan en de enorme kapitaalvernietiging op de bestaande lokatie die ermee gepaard gaat.

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

Meer opinie