Schiphol moet lekker van ons blijven

Auteur: Hans Crooijmans | 25-08-2006

Schiphol moet lekker van ons blijven
Terug van vakantie of een zakentrip gemaakt en ook gebruik gemaakt van 'de beste luchthaven ter wereld'? Onbegrijpelijk dat het kabinet Schiphol koste wat het kost wil privatiseren, met het risico dat een pijler van de Nederlandse economie onderuit wordt gehaald.

Wie in het buitenland woont, wordt zich beter bewust van dingen waarop je als Nederlander trots kan zijn. De haven van Rotterdam bijvoorbeeld, maar ook Schiphol. Okay, parkeren is er duur en vliegmaatschappijen die de luchthaven aandoen klagen over de tarieven die ze betalen. Maar daarvoor krijgen ze wel wat terug: een modern complex, groot en toch compact; meer dan 250 internationale bestemmingen met hoge vliegfrequenties; een snelle verbinding met Amsterdam; en een aangename winkelomgeving voor passagiers die vertrekken of een overstap maken.

Schiphol Airport werd door het het Britse vaktijdschrift Buying Business Travel sinds 1980 niet voor niets 22 keer uitverkoren tot Beste Luchthaven van Europa. Vorig jaar was Schiphol zelfs de beste ter wereld. Dat gegeven volstaat al om tegen privatisering te zijn van de, zo bleek deze week weer, uitermate winstgevend 'nationale luchthaven' (hij heet toch niet voor niets 'nationaal'?). Waarom een succesformule op het spel zetten? Voor die paar miljard euro die er eenmalig valt binnen te halen? Om directeur Gerlach Cerfontaine, wiens inkomen de afgelopen jaren behoorlijk steeg, rijker en belangrijker te maken? Om dure, riskante participaties te nemen in buitenlandse luchthavens? Om beter met tegengestelde belangen (milieu en veiligheid versus economie, bijvoorbeeld) te kunnen omgaan? Flauwekul. Het is juist goed dat de overheid een afweging tussen de belangen van omwonenden en het bedrijf Schiphol maakt. Waar heb je anders politici voor? Er zijn legio goede redenen om Schiphol niet te privatiseren. Maar de belangrijkste is dat de luchthaven een essentieel onderdeel vormt van de Nederlandse infrastructuur. Je kunt veel van de politiek zeggen, maar niet dat ze die infrastuctuur - en de belangen van zo'n 60.000 mensen die op Schiphol werken, plus al die bedrijven en instellingen die zich in Nederland vestigen mede omdat ze zo toegang hebben tot de rest van de wereld - ooit heeft verwaarloosd. De lange termijnbesluiten om in Schiphol en de omliggende infrastructuur te investeren dienen dus ook niet te worden bepaald door grillen van private aandeelhouders of het beursklimaat. Tenslotte: ooit moet er een nieuwe 'nationale luchthaven' komen, op een andere lokatie. Ook die afweging valt beter te maken als de overheid baas blijft bij het bedrijf dat hierdoor gedupeerd gaat worden. Kortom, de gemeente Amsterdam mag eind september het veto tegen de privatisering van schiphol handhaven.

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

Meer opinie