Minder is beter, redeneert de topmanager

Auteur: Hans Crooijmans | 16-02-2007

Minder is beter, redeneert de topmanager

Bestuurders van beursgenoteerde bedrijven beginnen het gedrag van private equityfondsen na te apen: ze splitsen de toko op of zetten onderdelen in de etalage.

Akzo Nobel brengt binnen een paar weken zijn farmaciebedrijf Organon naar de beurs. Uitgever Reed Elsevier biedt zijn educatieve divisie Harcourt te koop aan. Wolters Kluwer deed onlangs al hetzelfde met zijn onderwijsactiviteiten. Augustus vorig jaar verkocht Philips zijn halfgeleiderdivisie en drie weken later kondigde TNT aan dat zijn logistieke divisie van de hand was gedaan. Kortom, het is al een tijdje uitverkoop bij beursgenoteerde bedrijven. Minder is beter, is kennelijk de opvatting in bestuurskamers.

Ooit was er een tijd waarin de aanvoerders van zulke bedrijven werden geselecteerd op basis van hun ondernemerscapaciteiten, hun in de praktijk verworven kennis van de markt, hun bereidheid om ter wille van groei en continuiteit van 'de onderneming' - ze heette niets voor niets zo - aanvaardbare risico's te nemen. En aandeelhouders werden geacht daarvoor het benodigde 'risicodragend kapitaal' te fourneren. Ondernemerschap bestaat er nog volop, ook in Nederland. Maar nauwelijks nog bij beursgenoteerde ondernemingen. Raden van bestuur worden in toenemende mate bevolkt door koele rekenaars die amechtig proberen beleggers te plezieren door bedrijfsonderdelen te gelde te maken en gigantische hoeveelheden kasgeld te besteden aan inkoop van aandelen. Daarmee verkleinen ze het aanbod van aandelen, wat weer goed is voor de beurskoers en, niet te vergeten, hun eigen portemonnee. Vroeger vormde het aantrekken van vers ondernemingskapitaal een van de belangrijkste redenen om naar de beurs te gaan. Die functie is teloor gegaan. Welk bedrijf pleegde er recent nog een emissie van aandelen? Jan Aalberts is, als zo vaak, een witte raaf. Veelzeggend over hoe de huidige financiele wereld aankijkt tegen het leiden van een beursgenoteerde onderneming was het commentaar van een analist op Reed Elseviers besluit om het geld dat Harcourt moet opbrengen (zo'n 1,7 miljard euro) volledig uit te keren aan aandeelhouders: 'Gelukkig! Geen overnames'. Duurbetaalde aankopen zijn vaak inderdaad niet de beste manier om een bedrijf sterker te maken. Integendeel, sommige bedrijven (Getronics met Wang, KPN met zijn umts-licenties) zijn er bijna aan kapot gegaan. Maar Reed Elsevier zou, net als Philips trouwens, op eigen kracht toch ook meer winstgevende omzet uit zijn internationaal enorm sterke merknaam moeten kunnen halen. In een groeimarkt als Rusland is het bedrijf bijvoorbeeld nauwelijks aanwezig. Ze zullen het niet gauw toegeven, maar topbestuurders voelen zich door private equityfondsen belaagd. Als reactie daarop wordt het gedrag van die fondsen gekopieerd: op korte termijn het maximale rendement uit het bedrijf halen. Voor wie zijn ondernemerschap kwijt wil, zijn beursgenoteerde bedrijven zodoende niet meer de geschikste werkgevers. Jammer, want op langere termijn wordt zo waarschijnlijk de vitaliteit van deze bedrijven aangetast

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

White collars working blue

Van knelpunt in uw operationeel proces naar meetbaar en blijvend resultaat? Kijk hoe First Consulting dit samen met uw medewerkers aanpakt. >> Bekijk filmpje

Meer opinie