Geloofwaardigheid in krantenland

Geloofwaardigheid in krantenland
De Telegraaf is een onderneming die een totaal nieuwe richting aan het zoeken is. Het is een krantenbedrijf dat geen plan maakt om ‘de krant' opnieuw uit te vinden en weer relevant te maken. Integendeel! In het Financieele Dagblad gaven ze toe dat het dagblad het einde van zijn levenscyclus heeft bereikt.


Overheidsgeld

En daarom kiest De Telegraaf ervoor om een multimediaal bedrijf te worden, met commerciële grondslag. Het opzetten van Speurders.nl en het belang in Geenstijl, Sky Radio en ProSieben (moederbedrijf van SBS) getuigen hiervan. En zoals een ‘goede' commerciële partij betaamt, ageerde De Telegraaf ook heftig tegen de Publieke Omroep. Met name tegen het overheidsgeld dat deze club ontvangt naast de STERinkomsten.

Troefkaarten
Maar nu de Publieke Omroep steeds populairder wordt (over geloofwaardigheid gesproken!) en de commerciëlen het moeilijker krijgen, maakt De Telegraaf een grote ommezwaai. Met Wakker Nederland en PowNed worden maar liefst twee troefkaarten ingezet op de Publieke Omroep, waar men eerst nog zoveel kritiek op had. Het lijkt alsof De Telegraaf eieren voor zijn geld heeft gekozen. Letterlijk dan.

Nieuwe stijl
Nee, dan zie ik meer in de route die NRC kiest. Met het opzetten van NRC.Next heeft het bedrijf een kraamkamer gecreëerd waarin ze naar hartelust kunnen experimenteren met het dagblad nieuwe stijl. En dat loont, gezien de gestage stijging van de oplage van NRC.Next.

Publiciteitsstunt
Het enige wat mijns inziens De Telegraaf had kunnen doen om hun geloofwaardigheid te redden was om op 1 april te onthullen dat dit een publiciteitsstunt was. Puur om aan te tonen hoe effectief het dagblad nog is. Want - eerlijk is eerlijk - 50.000 leden werven in drie dagen is nog niemand gelukt. Maar helaas is deze 1 april grap uitgebleven.

Lees ook:
> TTG verkoopt Residence, Elegance, COSMOgirl! en Hitkrant
> Media. Heeft u er wel tijd voor?
> Krant de deur uit, internet volstaat
> Kranten krijgen het nog zwaarder

facebook