Linksom of rechtsom: zakenlieden vliegen KLM

Auteur: Ivo Weyel | 05-08-2008

Linksom of rechtsom: zakenlieden vliegen KLM

Er is iets vreemds aan de hand met Nederlandse zakenlieden. Gaan ze op reis, dan treedt er een Pavlov-reactie op en boeken ze automatisch KLM. Linksaf of rechtsaf, China of Amerika, het maakt niet uit, KLM it is. Of dat nou komt door die lelijke huisjes (hoe zit dat nou eigenlijk met die jenever daarin? Mag dat nog, qua liquid in een ondoorzichtige verpakking?), of door het frequent flyer programma (die je -als puntje bij paaltje komt- nooit kunt inwisselen want altijd vol), dat weet ik niet, feit is dat vaderlandse zakenlieden moeilijk ergens anders in te stoppen zijn.

Voor de oostelijke richtingen (China, Japan, Thailand, Singapore, Zuid-Korea) ben je toch echt beter af met Finnair, met net zulke comfortabele en platte stoelen als bij KLM (maar met donzen dekbedden!), veel mooiere business lounges en - ik ben nou eenmaal dol op design - prachtig gestroomlijnd glaswerk waarin ijs- en ijskoude wodka. En, heren, dames, voor honderden euro's minder.

Of probeer eens, richting Verenigde Staten, Continental Airlines met een business class die door Condé Nast Traveler, 's werelds meest toonaangevend reisblad, onlangs werd uitgeroepen tot beste Business Class Service. Okay, misschien is het niet zo slim om versgebakken knoflookbrood te serveren als je diepe gesprekken met je buurman wilt aanknopen, maar dat wordt weer goed gemaakt door de Conciërge Service, bestaande uit tweehonderd speciaal opgeleide lieden die je op de 26 belangrijkste vliegvelden ter wereld behulpzaam zijn bij het inchecken, overstappen en - in geval van vertraging of ander ongemak - alle noodzakelijke wijzigingen en omboekingen voor je regelen. En, indien First wordt gevlogen, je halen en brengen van de lounge naar het vliegtuig. Want laten we eerlijk zijn, eenmaal in het vliegtuig loopt alles meestal best, maar het meeste gedonder vindt op de grond plaats. Dus zo'n conciërge is zo gek nog niet. Het is trouwens een trend in wording; Air Canada heeft ze ook al rondlopen. En er zullen rap meerdere maatschappijen volgen.


Het heeft trouwens überhaupt steeds meer zin om eerst eens rond te neuzen alvorens automatisch een bepaalde airline te kiezen. De strijd om de business en first class passagier is namelijk nog nooit zo concurrerend geweest als nu. Neem de stoel. British Airways was drie jaar geleden de eerste die helemaal plat ging in de business class, en nu is dat bijna alweer standaard geworden. Dus wat doet Singapore Airlines? Die zoekt het in de breedte. Wie het breed heeft, laat het namelijk breed hangen, en nu stoelen dus hun maximum hebben bereikt wat lengte betreft, verbreedt Singapore ze aanzienlijk. Echt, het zijn bijna tweezitbanken geworden. Je kunt er overdwars in hangen, benen gekruist onder je billen, of alle paperassen breeduit neerleggen tijdens het laptoppen. Bij Malaysia Airlines is het zo ruim dat je een gast aan tafel kunt noden tijdens het diner, want op de brede voetenbank die los staat van je slaapstoel kan makkelijk iemand komen zitten. Dan wordt de tafel in het midden gedekt en eet je tegenover elkaar in een heuse restaurantopstelling. En, over eten gesproken, bij BMI en Austrian Airlines vliegt er een kok mee, met koksmuts, die het eten in het vliegtuig helemaal naar uw eigen smaak bereidt. Medium of doorbakken vlees, of liever een licht gegrild visje en welke saus had u daarbij gewild? En dan 's morgens worden gewekt door de geur van vers gebakken eitjes die blij pruttelen in de pan? Op de vluchten van Amsterdam naar Kuala Lumpur van Malaysia Airlines is het niemand minder dan Michelinsterrenkok Martin Kruithof (van restaurant De Lindenhof in Giethoorn) die de gerechten heeft samengesteld.
Waarmee ik maar wil zeggen: het loont steeds meer de moeite eens verder te kijken dan uw neus lang is.

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

White collars working blue

Van knelpunt in uw operationeel proces naar meetbaar en blijvend resultaat? Kijk hoe First Consulting dit samen met uw medewerkers aanpakt. >> Bekijk filmpje

Meer opinie