Blog het met bloemen

Auteur: Gastauteurs | 11-07-2007

Blog het met bloemen
Gastauteur Anton van Elburg : Een bosje bloemen op je weblog. Dat ontbrak er nog aan in de stortvloed van nieuwe webdiensten. Begiet de eigenaar zijn begonia’s niet, dan leggen ze het loodje.

Gelukkig kan het nu via They’re Beautiful. Liefhebbers zoeken een boeketje uit en mailen dat met een persoonlijke boodschap naar hun geliefde. Met een code kan het puur virtuele boeket eenvoudig op de eigen blog geplaatst worden. Bijzonder inventief is de bewateringssoftware. Het is vermaak voor de top van Maslov’s piramide, want voor welk probleem is dit een oplossing? Zal Fleurop hiervan schrikken? Of stapt de gemiddelde Afghaanse papaver-pauper na enig aandringen van de NAVO nu over op de onschuldige teelt van pixel-gewassen? Niet erg waarschijnlijk, tenzij er geld te verdienen valt.

Gek genoeg gaat er in de markt voor goederen die louter online bestaan nu al zo’n 1,5 miljard dollar op jaarbasis om. Denk aan emoticons, avatars, de meubeltjes in Habbo Hotel, maar ook spullen in Second Life en zwaarden voor World of Warcraft.

Ook een vergelijkbare bloemenservice bestaat al. Leden van dating-site HotorNot betalen maar liefst 10 dollar om iemand te verleiden met een virtueel bloemetje. Op straat vind je ze goedkoper, maar bij het succesvolle HotorNot is deze dienst goed voor 40% van de omzet, schijft de vooraanstaande publicatie Techcrunch. Experts zeggen dat het niet veel uitmaakt of de bloemen echt of nep zijn, het gaat om hun functie binnen de datingcontext. Het is gewoon leuk om te versturen en te ontvangen.

They’re Beautiful is net even anders dan het simpel versturen van een plaatje. Hun boeketten bestaan niet louter uit afbeeldingen, maar zijn mini-applicaties. De zogenaamde bewatering en de daarop volgende groei en bloei zullen immers geprogrammeerd moeten zijn. Die geavanceerdere vorm van interactiviteit gecombineerd met aantrekkelijk design zou adverteerders moeten aanspreken. Zij zijn altijd op zoek naar manieren om klanten intensiever bij merken te betrekken, is de gedachte van het bedrijf Jackson Fish Market achter They’re Beautiful. Daarmee wil het mikken op de nog volslagen onbekende markt van ‘branded software experiences’. En dat noteren we vast als nieuw buzzword.

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

Meer opinie